بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی

بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی

بیمه آتش سوزی کارخانه و کارگاه

آتش سوزی در مراکز صنعتی تفاوت بسیاری با آتش سوزی منازل مسکونی دارد. به دلیل وجود موادی با اشتعال‌پذیری بالا و قابل انفجار، حجم و شدت آتش در مراکز صنعتی بسیار بالاست. بنابراین مهار آتش سوزی در کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی بسیار دشوار است. همچنین به دلیل ارزش بالای دارائی‌ها در مراکز صنعتی، جبران خسارات وارد شده بر اثر آتش سوزی مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی است. از طرفی امرار معاش افراد زیادی به مراکز صنعتی وابسته است و در صورت تعطیلی این مراکز، افراد زیادی منبع درآمد خود را از دست می‌دهند. همان‌طور که مشاهده می‌شود آتش سوزی کارگاه‌ها و کارخانجات علاوه بر تبعات مالی، آثار زیان‌بار اجتماعی نیز به دنبال دارد. بنابراین بازسازی سریع خط تولید کارخانه بعد از آتش سوزی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. احیا و بازسازی مجدد کارخانه نیاز به صرف هزینه‌های مالی زیادی دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که بهترین و سریع‌ترین منبع مالی برای بازسازی کارخانه چیست؟

یقیناً بهترین منبع مالی برای بازسازی مراکز صنعتی که دچار حریق شده‌اند، بیمه آتش سوزی است. اما جبران خسارت ناشی از حریق در مراکز صنعتی به وسیله بیمه آتش سوزی، مصداق عبارت “علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد” است. بیمه آتش سوزی باید قبل از وقوع حادثه تهیه شده باشد. همچنین بیمه آتش سوزی صنعتی پیچیدگی‌ها و نکات ظریف فراوانی دارد که برای جبران خسارت به بهترین شکل، باید به این نکات توجه ویژه نمود. بنابراین به منظور آشنایی بیشتر صاحبان کسب و کار با نکات و ظرایف بیمه آتش سوزی صنعتی ، در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی دقیق این بیمه‌نامه بپردازیم.

1- اجزای تشکیل دهنده یک مرکز صنعتی

یک کارخانه یا کارگاه صنعتی مجموعه‌ای از اجزای مختلف است. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده یک واحد صنعتی عبارت‌انداز:

  1. ساختمان‌ها: در واحدهای صنعتی ساختمان‌ها شامل ساختمان اداری، سوله یا ساختمان تولید، انبار، رستوران و غذاخوری، نمازخانه، خوابگاه و محل استراحت کارگران و … است.
  2. تأسیسات: سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم برق رسانی (تابلوهای برق، ژنراتور و …)، مخازن (آب، سوخت، مواد شیمیایی و …)، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم‌های امنیتی (دزدگیر، دوربین مداربسته و …) و …
  3. ماشین آلات: منظور از این بخش کلیه ماشین آلات خط تولید است؛ مانند: دستگاه‌های کشش، اکسترودر، دستگاه تزریق پلاستیک، هیدرولیک، برش CNC، میز بازرسی، دستگاه ترموفرمینگ، دستگاه شستشو و خشک‌کن و …
  4. ظروف تحت فشار: دیگ‌های بخار، کمپرسور و …
  5. موجودی: مواد خام و اولیه، موجودی در حال ساخت، کالای ساخته شده یا در حال بسته‌بندی و کالای بسته‌بندی شده و آماده تحویل به مشتری
  6. محتویات و اثاثیه: محتویات اداری مثل میز، صندلی، کامپیوتر، لوازم‌التحریر و … . همچنین محتویات غیر اداری مثل یخچال، اجاق گاز، تلویزیون، فرش، تخت خواب و … که در محل استراحت کارگران یا رستوران استفاده می‌شوند.
  7. وسایط نقلیه: خودروهای سواری، بارکش، کامیون، جرثقیل، لودر، بولدیزر، لیفتراک، بیل مکانیکی و …

بیمه مرکز صنعتی

2- بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی (کارگاه و کارخانه) چیست؟

بدون شک در مراکز صنعتی احتمال وقوع حادثه و از بین رفتن تمامی اموال و دارائی‌ها (موارد ذکر شده در قسمت قبلی) بسیار زیاد است. به دلیل ماهیت فعالیت مراکز صنعتی و مواد و ماشین‌آلات مورد استفاده، همیشه امکان وقوع حادثه وجود دارد. از طرفی ارزش اموال و دارائی‌ها در مراکز صنعتی بسیار بالاست. بنابراین در صورت وقوع حادثه، جبران خسارت وارده کار بسیار دشواری است. به همین منظور و برای جبران خسارات وارد شده، محصول بیمه‌ای با عنوان ” بیمه آتش سوزی صنعتی ” طراحی شده است. بیمه آتش سوزی علاوه بر جبران خسارت ناشی از آتش سوزی ، این قابلیت را دارد که خسارت ناشی از عوامل دیگر را نیز پوشش دهد؛ از قبیل: انفجار، صاعقه، زلزله، سیل، طوفان، سرقت و …

تمامی مواردی که در بخش اول همین مقاله بیان شد را می‌توان تحت پوشش بیمه آتش سوزی صنعتی قرار داد. بیمه آتش سوزی در حالت پایه سه خطر آتش سوزی، انفجار و صاعقه را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توان با توجه به خطراتی که مرکز صنعتی را تهدید می‌کند، پوشش‌های دیگری به بیمه آتش سوزی اضافه کرد.

این مقاله مخصوص بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی نوشته شده و بررسی کلی بیمه آتش سوزی و پوشش‌های تبعی آن از حوصله بحث خارج است. بنابراین توصیه می‌شود به منظور آشنائی کامل با بیمه آتش سوزی و تمامی تعهدات تبعی، هر سه مقاله زیر را مطالعه کنید:

در همین رابطه بخوانید: بیمه آتش سوزی چیست؟

 

و اما در ادامه به معرفی و بررسی برخی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه آتش سوزی برای مراکز صنعتی می‌پردازیم.

3- پوشش‌های مهم بیمه آتش سوزی صنعتی

پوشش آتش سوزی: بدون شک مهم‌ترین خطر برای تمامی واحدهای صنعتی، آتش سوزی است. به همین دلیل تعهد آتش سوزی در بیمه آتش سوزی به صورت پایه ارائه شده و قابل حذف نیست.

پوشش انفجار: یکی دیگر از خطراتی که واحدهای صنعتی را تهدید می‌کند، خطر انفجار است. به دلیل اهمیت بالای این خطر، پوشش انفجار نیز به صورت پایه در بیمه آتش سوزی ارائه شده و قابل حذف نیست. توجه شود که برای استفاده از تعهد انفجار در بیمه آتش سوزی، نیازی نیست که انفجار منجر به آتش سوزی شود. بسیاری اوقات در واحدهای صنعتی انفجاری رخ می‌دهد که منجر به آتش سوزی نشده اما خسارات زیادی بر جای می‌گذارد؛ برای مثال انفجار کمپرسور هوای فشرده.

پوشش انفجار و دفرمگی ظروف تحت فشار: در بسیاری از کارخانجات صنعتی از ظروف تحت فشار مثل دیگ بخار و کمپرسور هوای فشرده استفاده می‌شود. اگر ظروف تحت فشار منفجر شده و یا به دلیل فشار بالا دفرمه شوند، خسارت وارد شده به محیط اطراف در حالت پایه توسط بیمه آتش سوزی قابل جبران است. اما برای خسارت وارد شده به خود ظرف تحت فشار، باید از پوشش‌های انفجار و دفرمگی ظروف تحت فشار صنعتی در بیمه آتش سوزی استفاده نمود.

4- کارشناسی اولیه در بیمه آتش سوزی صنعتی

از آنجایی که احتمال وقوع حادثه در مراکز صنعتی بسیار بالاست، رعایت نکات ایمنی اهمیت زیادی دارد. همچنین برای خرید بیمه آتش سوزی، وضعیت کارخانه از نظر رعایت نکات ایمنی، برای شرکت‌های بیمه بسیار مهم است. به همین منظور قبل از صدور بیمه آتش سوزی صنعتی ، کارشناس شرکت بیمه از آن مرکز صنعتی بازدید کرده و بیمه آتش سوزی با توجه به نظر و توصیه‌های کارشناس صادر می‌گردد. اگر مقررات ایمنی به خوبی رعایت نشده باشد، در جهت رفع نواقص به واحد صنعتی تذکر داده می‌شود. همچنین اگر احتمال وقوع حادثه بسیار بالا باشد، ممکن است شرکت‌های بیمه زیر بار صدور بیمه آتش سوزی برای آن واحد صنعتی نروند.

همان‌طور که بیان شد، اهمیت کارشناسی اولیه قبل از صدور بیمه آتش سوزی بسیار بالا است. بنابراین توصیه می‌شود تمامی نکات ایمنی بر طبق قوانین و مقررات در مرکز صنعتی رعایت شود. در ادامه چند توصیه مهم در جهت بالا بردن ایمنی بیان شده است:

  1. سیم کشی استاندارد (سیم‌ها داخل سینی کابل یا لوله خرطومی قرار گیرند.)
  2. آویز نشدن لامپ‌ها از سقف و مهار وزن آن‌ها با زنجیر
  3. استفاده از لامپ‌های حباب‌دار و ضد جرقه
  4. رعایت اصول انبارداری (رعایت فاصله کالاها با یکدیگر، سقف و دیوارها)
  5. قطع جریان‌های برق غیر ضروری در هنگام تعطیلی کارخانه
  6. رعایت حریم بخاری و تهویه مناسب
  7. رعایت حداکثر جریان مجاز هر پریز
  8. و ..

کارشناسی اولیه در بیمه آتش سوزی صنعتی

5- قیمت بیمه آتش سوزی کارخانه و کارگاه

فاکتورهای زیر در تعیین قیمت بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی موثرند:

  1. نوع فعالیت مرکز صنعتی
  2. ارزش اموال و دارایی‌ها (قسمت اول همین مقاله)
  3. پوشش‌های تبعی درخواستی
  4. نتیجه کارشناسی بازدید اولیه
  5. تخفیف رعایت ایمنی
  6. اضافه نرخ عدم رعایت ایمنی
  7. مدت زمان بیمه آتش سوزی
  8. منطقه جغرافیایی

6- بیمه آتش سوزی برای فعالیت‌های مختلف صنعتی

تنوع در فعالیت‌های صنعتی بسیار زیاد است. مانند کارخانه تولید رنگ، کارگاه تولید کیف و کفش، کارخانه چغندر قند، چاپخانه، کارخانه موتورسکلت سازی، نیروگاه برق، کارگاه تولید درب و پنجره، کارخانه شمع سازی و …

در فعالیت‌های مختلف صنعتی مخاطرات متفاوتی وجود دارد. برای مثال احتمال و دلیل آتش سوزی در کارگاه نجاری با کارخانه تولید خمیر کاغذ کاملاً متفاوت است. بر همین اساس بیمه آتش سوزی برای فعالیت‌های مختلف، شیوه‌های پوشش‌دهی و قیمت‌های متفاوتی دارد. بنابراین به منظور کاربردی بودن مطالب، بهترین شیوه آن است که برخورد بیمه آتش سوزی با هر کدام از فعالیت‌های صنعتی به طور مجزا بررسی شود. به همین منظور در این قسمت به بررسی بیمه آتش سوزی برای فعالیت‌های صنعتی مختلف خواهیم پرداخت.

برای این کار از فعالیت‌های صنعتی متدوال شروع می‌کنیم و مطالب را در قالب مقاله و ویدئو ارائه خواهیم داد. این بخش با گذشت زمان و با بررسی برخورد بیمه آتش سوزی با فعالیت‌های مختلف صنعتی کامل‌تر خواهد شد

افزودن دیدگاه