خرید بیمه آتش سوزی

خرید بیمه آتش سوزی

برای خرید بهترین بیمه آتش سوزی متناسب با خطراتی که اموال و دارائی‌ها را تهدید می‌کند، موارد زیر در این مقاله بیان شده است:

  1. ده گام مهم در مسیر خرید بیمه آتش سوزی
  2. قیمت بیمه آتش سوزی
  3. بهترین بیمه آتش سوزی

“چرا بیمه اولش خوب پول می‌گیره ولی در زمان خسارت اذیت می‌کنه؟”

سوال معروفی که همه اون رو شنیدن ولی هیچ وقت کسی نپرسیده چطوری میشه این مشکل رو حل کرد؟ چه کنیم که در زمان خسارت با شرکت بیمه درگیری نداشته باشیم؟

عدم جبران کامل خسارت توسط شرکت بیمه، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم با بیمه آتش سوزی است. در اغلب موارد این مشکل ریشه در زمان خرید بیمه آتش سوزی دارد. بدون شک اگر در هنگام خرید بیمه آتش سوزی دقت شود، در زمان حادثه هیچ مشکلی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه به وجود نخواهد آمد و خسارت به طور کامل پرداخت خواهد شد. اغلب درگیری‌ها و مشکلات با شرکت‌های بیمه، ریشه در زمان خرید بیمه آتش سوزی دارد. این مقاله به عنوان دستورالعملی گام به گام و عملی در راه خرید بیمه آتش سوزی نوشته شد. بنابراین قبل از خرید بیمه آتش سوزی ، با صرف اندک زمانی برای مطالعه این مقاله، از بروز بسیاری از مشکلات، درگیری‌های پیچیده حقوقی و اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنید.

1- ده گام مهم در مسیر خرید بیمه آتش سوزی

در این قسمت ده گام مهم و اساسی برای خرید بیمه آتش سوزی بیان خواهد شد. بدون شک رعایت کردن این ده نکته به بهترین نتیجه که همان پوشش کامل تمامی خطرات با هزینه‌ای معقول است، ختم خواهد شد. توصیه می‌شود در راه خرید بیمه آتش سوزی ، هر ده نکته به طور دقیق اجرا شود. با اجرای دقیق این ده نکته در هنگام خرید بیمه آتش سوزی ، امکان ندارد که در زمان حادثه و برای جبران خسارت مشکلی بوجود بیاید..

1-1- کارگزار یا نماینده حرفه‌ای

نماینده یا کارگزاری که برای خرید بیمه آتش سوزی به آن مراجع می‌شود، باید تخصص و تجربه بالایی در زمینه بیمه آتش سوزی داشته باشد. وی باید بتواند خطراتی که اموال شما را تهدید می‌کند به خوبی شناسایی کند؛ سپس با توجه به آن‌ها قرارداد بیمه آتش سوزی مناسبی را تنظیم نماید. بیمه آتش سوزی باید با قیمتی معقول تمامی خطرات را به طور کامل پوشش دهد و این امر مستلزم تخصص و تجربه بالا است.

بی شک مهم‌ترین نکته برای خرید بیمه آتش سوزی ، یافتن کارگزار یا نماینده متخصص در این زمینه است. جهت جلوگیری از وقوع درگیری‌ها و مشکلات با شرکت‌های بیمه، اکیداً توصیه می‌شود برای خرید بیمه آتش سوزی به افراد متخصص در این زمینه مراجعه شود.

2-1- شناخت خطراتی که اموال و دارائی‌ها را تهدید می‌کند

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای خرید بیمه آتش سوزی رعایت شود، شناخت دقیق خطرات و حوادث احتمالی است. این موضوع دو فایده دارد:

  1. با شناخت دقیق خطرات می‌توان برای ایمن‌سازی و پیشگیری از وقوع حادثه اقدام کرد.
  2. با شناخت دقیق خطرات، می‌توان خطر مورد نظر را به طور دقیق‌تر و با پوشش مخصوص به آن خطر، توسط بیمه آتش سوزی پوشش داد.

برای درک بهتر مطلب، در ادامه چند مثال از خطرات احتمالی بیان شده است:

  • کانال کولر محلی برای ورود سارقین است
  • وجود دیگ‌های بخار و احتمال منفجر شدن آن‌ها
  • گرم کردن کارگاه نجاری بوسیله بخاری هیزمی
  • فاصله محل مورد بیمه از آتش نشانی
  • نزدیکی محل مورد بیمه به فرودگاه

تعداد این مثال‌ها بسیار زیاد است و با توجه به فعالیتی که در محل مورد بیمه انجام می‌گیرد، خطرات متفاوتی وجود دارد. هرکدام از این خطرات پوشش مخصوص به خود را در بیمه آتش سوزی دارد. بنابراین شناخت دقیق از خطرات شغلی منجر به خرید بیمه آتش سوزی مطابق با آن خطرات خواهد شد.

3-1- رعایت ایمنی در محیط کار

بعد از شناخت خطرات باید با رعایت ایمنی از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد. وجود کپسول آتش نشانی، سیستم اعلام یا اطفای حریق، سیم‌کشی منظم و استاندارد و … مصادیقی از رعایت ایمنی هستند. بدون شک رعایت ایمنی، نسبت به خرید بیمه آتش سوزی اولویت دارد. زیرا بیمه آتش سوزی فقط خسارت وارد شده به اموال را جبران می‌کند، اما بیمه آتش سوزی نمی‌تواند زمان از بین رفته به دلیل وقوع حادثه و تبعات بعد از آن را جبران نماید. این زمان از دست رفته را نمی‌توان به وسیله بیمه آتش سوزی بازگرداند.

بنابراین توجه شود که یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از خرید بیمه آتش سوزی ، رعایت دقیق نکات ایمنی است.

رعایت ایمنی در محیط کار

4-1- شناخت بیمه آتش سوزی

بعد از شناخت دقیق خطرات شغلی و رعایت نکات ایمنی باید خطرات مذکور به وسیله بیمه آتش سوزی پوشش داده شوند. بنابراین داشتن شناخت کافی از بیمه آتش سوزی نیز بسیار مهم است تا بتوان پوشش مناسب را برای خطرات مورد نظر تهیه نمود.

در وبسایت رهیاب بیمه تعداد نامحدودی مطلب در قالب ویدئو و متن برای شناخت کافی از بیمه آتش سوزی وجود دارد. اما برای آشنائی کلی با بیمه آتش سوزی توصیه می‌شود که مقاله زیر را مطالعه نمایید. مطالعه این مقاله به زمانی کمتر از بیست دقیقه نیاز دارد:

در همین رابطه بخوانید: بیمه آتش سوزی چیست؟

5-1- شرکت بیمه مناسب

انتخاب شرکت بیمه مناسب برای خرید بیمه آتش سوزی بسیار مهم است. شرکت‌های مختلف، طراحی و شرایط متفاوتی برای ارائه بیمه آتش سوزی دارند. همچنین هزینه بیمه آتش سوزی در شرکت‌های مختلف، متفاوت است. حتی احتمال دارد در یک شرکت بیمه، شعبات مختلف نیز شرایط متفاوتی برای ارائه بیمه آتش سوزی داشته باشند. در اینجا به اهمیت کارگزار متخصص با شناخت بالا از شرایط بیمه آتش سوزی در شرکت‌های مختلف پی برده می‌شود. کارگزار متخصص ابتدا شرایط محل مورد بیمه را به خوبی بررسی کرده و سپس با توجه به آن بهترین بیمه آتش سوزی موجود در بازار را انتخاب می‌کند.

6-1- فرم پیشنهاد

در هنگام خرید بیمه آتش سوزی باید فرم مخصوصی به نام فرم پیشنهاد، به وسیله خریدار تکمیل و امضا شود. لازم به ذکر است که در برخی شرکت‌ها این فرم به صورت چاپ شده است و نیازی به تکمیل دست‌نویس آن نیست. این فرم تنها مدرک قابل استناد از طرف شما نزد شرکت بیمه است و اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین کلیه موارد را با دقت و البته صداقت تکمیل نمایید. اکیداً توصیه می‌شود بعد از خرید بیمه آتش سوزی ، فرم پیشنهاد را با بیمه آتش سوزی خریداری شده مطابقت دهید و در صورت مغایرت از شرکت بیمه بخواهید که قرارداد را اصلاح نماید.

7-1- کارشناسی اولیه

برای خرید بیمه آتش سوزی در بسیاری از موارد محل مورد بیمه باید توسط کارشناس شرکت بیمه بازدید شود. کارشناسی اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد و شرکت بیمه با توجه آن بیمه آتش سوزی را صادر می‌کند. در قسمت 1-2 موضوع شناخت خطرات احتمالی مطرح شد. همچنین در قسمت 1-3 بیان شد که باید نکات ایمنی متناسب با خطرات احتمالی در محل مورد بیمه رعایت شود. توجه به این دو نکته در حسن نظر کارشناس شرکت بیمه اهمیت زیادی دارد. در صورت رضایت کارشناس از محل مورد بیمه، شرکت بیمه نیز به حسن نظر کارشناس اعتماد می‌کند. بنابراین:

  • شرکت بیمه با خیال آسوده پوشش‌های مورد نیاز را ارائه خواهد داد.
  • همچنین شرکت بیمه، هزینه بیمه آتش سوزی پایین‌تری را درخواست خواهد کرد.
  • فرانشیز کمتری بر روی بیمه آتش سوزی اعمال می‌شود.

8-1- ارزش اموال و دارائی‌ها

ارزش اموال و دارائی‌ها، اساس و پایه بیمه آتش سوزی است. در هنگام خرید بیمه آتش سوزی ارزش اموال و دارائی‌ها باید به شرکت بیمه دقیق اعلام شود. در زمان وقوع حادثه، شرکت بیمه بر اساس ارزش واقعی و به روز اموال خسارت را جبران می‌کند. بنابراین اگر ارزش اموال در بیمه آتش سوزی بیشتر از مقدار واقعی اعلام شود، به جز بالا بردن هزینه بیمه آتش سوزی هیچ سودی ندارد. در مقابل، اگر ارزش اموال در بیمه آتش سوزی کمتر از مقدار واقعی اعلام شود، بر طبق قانون در زمان حادثه ، شرکت بیمه به همان نسبت خسارت کمتری پرداخت می‌کند.

9-1- تعهدات تبعیِ متناسب با خطرات

در بخش 1-2 بیان شد که برای خرید بیمه آتش سوزی ، شناخت خطراتی که اموال و دارائی‌ها را تهدید می‌کند، بسیار مهم است. یکی از کاربردهای شناخت دقیق خطرات ، انتخاب تعهدات تبعیِ متناسب با خطر مورد نظر است. بنابراین باید شناخت کافی از همگی تعهدات تبعی موجود در بیمه آتش سوزی داشت تا بتوان خطر مورد نظر را به تعهد متناسب با آن ارتباط داد. برای شناخت دقیق تعهدات تبعی توصیه می‌شود دو مقاله زیر را مطالعه نمایید:

10-1- پیش‌نویس بیمه آتش سوزی

پیش‌نویس بیمه آتش سوزی دقیقاً شبیه به نسخه اصلی است، با این تفاوت که شماره بیمه‌نامه ندارد و نمی‌توان از آن برای گرفتن خسارت از شرکت بیمه استفاده کرد. کاربرد پیش‌نویس قبل از پرداخت هزینه بیمه آتش سوزی و به منظور بررسی شرایط قرارداد است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید بیمه آتش سوزی ، پیش‌نویس بیمه‌نامه دریافت و تمامی جزئیات آن بررسی شود. همچنین در صورت مغایرت پیش‌نویس با فرم پیشنهاد اولیه، شرکت بیمه باید آن‌ها را اصلاح نماید.

بعد از طی کردن 10 مرحله ذکر شده در راه خرید بیمه آتش سوزی ، باید وجهی معادل قیمت نهایی به شرکت بیمه پرداخت و بیمه آتش سوزی صادر گردد. بنابراین در ادامه، عوامل موثر در قیمت بیمه آتش سوزی بررسی خواهد شد.

2- قیمت بیمه آتش سوزی

قیمت بیمه آتش سوزی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به دلیل ماهیت و نوع طراحی بیمه آتش سوزی عوامل بسیاری در قیمت آن تاثیرگذار است. همچنین شرکت‌های مختلف بیمه به دلیل سیاست‌های مدیریتی و رقابت با سایر شرکت‌ها، قیمت‌های مختلفی برای بیمه آتش سوزی ارائه می‌دهند. بنابراین بررسی دقیق و موردی تمامی موارد در قالب یک مقاله کوتاه امکان‌پذیر نیست. اما در این جا به بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری هشت مورد از مهم‌ترین عوامل که به دلیل ماهیت بیمه آتش سوزی در قیمت آن تاثیرگذارند، پرداخته می‌شود.

1-2- کاربری محل مورد بیمه

احتمال، کیفیت و نوع حادثه در اماکن مختلف، با توجه به کاربری آن‌ها متفاوت است. برای مثال احتمال وقوع حادثه در ساختمان مسکونی، ساختمان اداری، مجتمع تجاری، انبار، مغازه، کارگاه یا کارخانه صنعتی  و … کاملاً متفاوت است. طبیعتاً با توجه به نوع کاربری، هرچه‌قدر احتمال وقوع حادثه بیشتر باشد، قیمت بیمه مسئولیت نیز بیشتر است.

نکته مهم: برای خرید بیمه آتش سوزی ، باید کاربری محل به شرکت بیمه درست اعلام شود. در غیر اینصورت در زمان حادثه، خسارت قابل پرداخت نیست.

2-2- مدت زمان قرارداد

هرچه‌قدر طول مدت قرارداد بیشتر باشد، قیمت بیمه آتش سوزی نیز بالاتر است. به همین دلیل بسیاری از افراد اقدام به خرید بیمه آتش سوزی کوتاه مدت می‌کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که هزینه بیمه آتش سوزی شش ماهه الزاماً نصف قیمت بیمه آتش سوزی یک ساله نیست. در بسیاری از موارد احتمال دارد هزینه بیمه آتش سوزی شش ماهه از نصف قیمت بیمه آتش سوزی یک ساله بیشتر باشد. بنابراین خرید بیمه آتش سوزی به صورت یک ساله در ابتدای کار از خرید دو عدد بیمه آتش سوزی شش ماهه به شکل متوالی، هزینه کمتری دارد.

3-2- آدرس و موقعیت جغرافیایی

آدرس و موقعیت جغرافیایی در هزینه بیمه آتش سوزی تأثیرگذار است. برای مثال اگر محل مورد بیمه بر روی گسل واقع شده باشد، احتمال وقوع زلزله و بروز خسارت بیشتر است؛ بنابراین قیمت بیمه آتش سوزی نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی در آدرسی که احتمال وقوع حادثه بیشتر باشد، قیمت بیمه آتش سوزی نیز بیشتر است.

4-2- نوع سازه و مصالح

به طور کلی در بیمه آتش سوزی بر اساس احتمال وقوع حادثه پنج نوع سازه وجود دارد:

  • خشتی و گلی
  • آجری
  • اسکلت فلزی
  • اسکلت بتونی
  • سازه بر اساس آیین نامه 2800 و یا فضاهای باز و غیر مسقف

نوع سازه و مصالح در هزینه بیمه آتش سوزی تأثیر زیادی دارد.

5-2- ارزش اموال و دارائی‌ها

با افزایش ارزش اموال و دارائی‌ها، هزینه بیمه آتش سوزی بیشتر می‌شود. اما به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که به منظور کاهش قیمت بیمه آتش سوزی ، ارزش اموال را کمتر از مقدار واقعی آن به شرکت بیمه اعلام کرد. در صورتی که ارزش اموال کمتر از مقدار واقعی اعلام شود، در زمان حادثه نیز شرکت بیمه بر طبق قانون خسارت را کمتر از مقدار واقعی پرداخت می‌کند.

6-2- پوشش‌ها و تعهدات تبعی

هر کدام از تعهدات تبعی در بیمه آتش سوزی قیمت مخصوص به خود را دارد و با اضافه کردن این تعهدات به بیمه‌نامه، هزینه بیمه آتش سوزی افزایش می‌یابد.

7-2- نتیجه کارشناسی اولیه

بیمه آتش سوزی بر اساس گزارش کارشناسی که از محل بازدید کرده، صادر می‌شود. بنابراین با رعایت نکات ایمنی می‌توان حسن نظر کارشناس را جلب کرده و موجب کاهش هزینه بیمه آتش سوزی شد.

8-2- فرانشیز

به سهم بیمه‌گذار از هر حادثه که شرکت بیمه تعهدی نسبت به آن ندارد، فرانشیز گویند. فرانشیز با قیمت بیمه آتش سوزی نسبت معکوس دارد. با افزایش فرانشیز، هزینه بیمه آتش سوزی کاهش می‌یابد. البته توجه شود که با افزایش فرانشیز میزان تعهدات شرکت بیمه کمتر خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود که در صورت امکان به منظور کاهش قیمت بیمه آتش سوزی ، فرانشیزی بر روی آن اعمال نگردد.

3- بهترین بیمه آتش سوزی

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در این مقاله بیان شد، یافتن کارگزار یا نماینده حرفه‌ای است. بدون شک خرید بیمه آتش سوزی از فرد متخصص، می‌تواند جلوی بروز بسیاری از درگیری‌ها و مشکلات با شرکت‌های بیمه را بگیرد. وبسایت رهیاب بیمه که متعلق به کارگزاری علی ساریخانی است با بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه بیمه‌های آتش سوزی، بهترین انتخاب برای مشاوره و خرید بیمه آتش سوزی است. کارگزاری علی ساریخانی با تمامی شرکت‌های بیمه موجود در کشور ایران همکاری دارد. در نتیجه ابتدا محل مورد نظر شما را به طور دقیق بررسی و سپس بهترین بیمه آتش سوزی، با حق بیمه معقول و از شرکت بیمه مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

همین حالا برای دریافت مشاوره رایگان و خرید بیمه آتش سوزی با رهیاب بیمه تماس بگیرید:

تلفن: 26302523-021

واتساپ: 1505003-0939

افزودن دیدگاه