بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه: دانستنی‌های کاربردی بیمه بدنه – قسمت چهارم

در قسمت‌های اول ،دوم و سوم از سری مقالات دانستنی‌های کاربردی بیمه بدنه، خسارت‌هایی را که بیمه بدنه خودرو به صورت پایه برای آن‌ها پوشش دارد و پوشش‌های اضافی در بیمه بدنه را به تفصیل بیان کردیم. در این مقاله به بررسی دسته سوم از خسارت‌ها، یعنی خسارت‌های غیر قابل جبران در بیمه بدنه خودرو خواهیم پرداخت. خسارت‌های غیرقابل جبران در بیمه بدنه مطلقاً توسط هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه‌ای در کشور ایران قابل جبران نیستند. حتی با پرداخت حق بیمه اضافی هم نمی‌توان این خسارات را تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار داد. خسارت‌های غیر قابل جبران در بیمه بدنه به 9 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

جنگ، شورش، اعتصاب و تهاجم

خسارت‌هایی که بر اثر جنگ، شورش، اعتصاب و تهاجم به وسیله نقلیه وارد می‌شود، مطلقاً توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست.

انفجارهای هسته‌ای

خسارت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم، به دلیل انفجار هسته‌ای به وسیله نقلیه وارد می‌شود، به هیچ وجه توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست.

بیمه بدنه خودرو

خسارت‌های عمدی

خسارت‌هایی که عمداً توسط بیمه‌گذار، ذی‌نفع و یا راننده به خودرو وارد شود توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست. متاسفانه گروه‌های سازماندهی شده‌ای وجود دارند که با صحنه‌سازی برای گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه اقدام می‌کنند. در این قبیل موارد نه تنها خسارت وارده قابل پرداخت نیست، بلکه عواقب سنگینی هم برای شخص متقلب خواهد داشت.

بیمه بدنه خودرو

گریز از مقامات انتظامی

خسارت‌هایی که حین گریز از مقامات انتظامی به خودرو وارد شود، مطلقاً توسط بیمه بدنه خودرو قابل پرداخت نیست. این‌جا یک استثنا وجود دارد؛ اگر کسی به طور غیرقانونی (سرقت، زورگیری و …) خودروی شما را تصرف کند و در حال فرار از پلیس به ماشین شما آسیب برسد، خسارت وارد شده قابل پرداخت است.

بیمه بدنه خودرو

گواهینامه رانندگی

در صورتی‌که راننده در هنگام وقوع حادثه گواهینامه رانندگی نداشته باشد،گواهینامه‌اش باطل شده باشد و یا گواهینامه‌اش متناسب با خودرویی که از آن استفاده کرده نباشد (مثلاً گواهینامه راننده پایه 2 است اما با کامیون رانندگی می‌کند)، خسارت وارد شده مطلقاً توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست.

نکته‌ی مهم: اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست. برای مثال راننده‌ای مدتی از اعتبار گواهینامه‌اش گذشته ولی فراموش کرده که آن را تمدید کند. در هنگام وقوع حادثه خسارت وارد شده به خودروی خودش توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

بیمه بدنه خودرو

مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و روان‌گردان

خسارت ناشی از حوادثی که طبق گزارش پلیس و قاضی به علت مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا روان‌گردان توسط راننده خودرو اتفاق افتاده باشد به هیچ وجه توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست.

بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر

اگر خودروی دیگری را بکسل کنید و به این دلیل به ماشین شما خسارت وارد شود، این خسارت توسط بیمه بدنه قابل پرداخت نیست. این‌جا یک استثنا وجود دارد؛ با توجه به بند 7 ماده 6 آیین نامه شماره 53 اگر ماشین شما مخصوص بکسل کردن با کاربری جرثقیل باشد و اصول و مقررات ایمنی هم رعایت شود، خسارت وارده توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

بیمه بدنه خودرو

وسایل و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو

خسارت وارده به وسایل و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آن‌ها باشد، مطلقاً توسط بیمه بدنه خودرو قابل پرداخت نیست. برای مثال بر اثر خرابی و ایرادِ ذاتی پمپ بنزین، خودرو آتش گرفته و خسارت شدیدی به آن وارد می‌شود. این‌جا خسارت وارده به خود ماشین توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود اما خسارت وارده به پمپ بنزین قابل پرداخت نیست.

بیمه بدنه خودرو

حمل بار بیش از حد مجاز

خسارت‌هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز به خودرو وارد شود مطلقاً توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران نیست. مثلاً ظرفیت وانت 1 تن باشد اما 2 تن بر روی آن بار قرار داده شود. به دلیل وزن زیاد، لاستیک ماشین در حین حرکت می‌ترکد و وانت واژگون می‌شود. در این‌گونه موارد خسارت وارده توسط شرکت بیمه پرداخت نخواهد شد.

بیمه بدنه خودرو

 

افزودن دیدگاه