شرايط عمومی قرارداد بيمه مسئوليت توليد کننده محصول

فصل اول – کلیات

این قرارداد براساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت سال 1316 ، قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339 ، بند ج ماده 9 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی. سایر قوانین مرتبط با مسئولیت مدنی تولیدکننده محصول، عرف بیمه گری و پیشنهاد کتبی بیمه گزار(که جزء لاینفک این قرارداد می باشد) تنظیم گردیده و مورد توافق طرفین می باشد.  آن قسمت از پیشنهاد کتبی بیمه گزارکه مورد قبول بیمه گر نبوده و همزمان با صدور قرارداد یا قبل از آن کتبا به بیمه گزاراعلام گردیده است، جزء تعهدات بیمه گر محسوب نمی شود.

اصطلاحات زیر صرف نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشد، در این قرارداد با تعریف مقابل آن به کار رفته است :

-1 بيمه گر: شرکت بیمه دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ج.ا.ایران است که مشخصات آن در قرارداد بیمه درج گردیده و در ازای دریافت حق بیمه جبران خسارات احتمالی را طبق شرایط قرارداد به عهده می گیرد.

-2 بيمه گزار: هر شخص حقیقی یا حقوقی تولید کننده محصول که قرارداد بیمه را با بیمه گر منعقد کرده و متعهد به انجام تعهدات مندرج در این قرارداد و پرداخت حق بیمه می باشد.

-3 زيانديده: هر شخص حقیقی یا حقوقی استفاده کننده از محصول و یا اشخاص ثالثی که در نتیجه خطرات تحت پوشش، دچار خسارت بدنی و یا خسارت مالی گردیده اند.

-4 حق بيمه: وجهی است که بیمه گزار در برابر اخذ پوشش و تعهد بیمه گر برای جبران خسارت ناشی از مسئولیت بیمه گزار، به ترتیبی که در قرارداد مشخص می گردد به بیمه گر می پردازد.

-5 صدمه بدني: هر نوع صدمه به بدن که بر اساس قانون مجازات اسلامی مشمول دیه و یا ارش بوده و در اثر وقوع حادثه تحت پوشش این قرارداد ایجاد شده باشد.

-6 خسارت بدني: دیه یا ارش ناشی از صدمه بدنی یا فوت زیاندیده و همچنین هزینه پزشکی آنها حداکثر تا میزانی که در قرارداد تحت پوشش قرار گرفته است، مشروط بر آنکه طبق رای مراجع قضایی، بیمه گزار محکوم به پرداخت آن شده باشد.

-7 خسارت مالي: زیان هایی که به اموال زیاندیده وارد و بیمه گزار براساس نظریه مراجع ذیصلاح قانونی یا رای مراجع قضایی مسئول جبران آن شناخته شود.

-8 مدت قرارداد: یکسال شمسی است که تاریخ شروع و انقضای آن در قرارداد درج گردیده است مگر اینکه توافق دیگری بیمه گر و بیمه گزارصورت گرفته باشد.

-9 گواهي بيمه: سندی است کتبی که در چارچوب این قرارداد به منظور پوشش بیمه ای برای هر محصول توسط بیمه گر صادر و به بیمه گزارارائه می گردد.

-10 مدت گواهي بيمه: مدت پوشش بیمه ای هر محصول که با رعایت این قرارداد به تناسب نوع محصول و وفق توافق بین بیمه گر و بیمه گزارتعیین می شود.

-11 محصول: کالایی است که توسط بیمه گزار تولید و بر اساس این قرارداد برای آن گواهی بیمه صادر می شود.

-12 فرانشيز: بخشی از هر خسارت مالی است که به عهده بیمه گزاراست و میزان آن در گواهی بیمه مشخص می گردد.

عبارت از مسئولیت مدنی بیمه گزار و نمایندگان رسمی وی در قبال زیاندیده که در نتیجه استفاده از محصول، دچار خسارت بدنی و مالی می گردد، مشروط به آنکه مسئولیت بیمه گزار و نمایندگان رسمی وی توسط بیمه گر یا براساس نظریه مراجع ذیصلاح قانونی و در صورت لزوم رای مراجع قضایی محرز شود و بیمه گر نسبت به جبران خسارت بدنی و مالی وارده حداکثر تا سقف مندرج در گواهی بیمه متعهد شود.

فصل دوم- وظايف و تعهدات بيمه گزار

بیمه گزارمکلف است، پرسشهای کتبی بیمه گر را با دقت و صداقت و به طور کامل پاسخ دهد.  هرگاه بیمه گزار در پاسخ به پرسشهای بیمه گر عمدا از اظهار مطلبی خودداری نماید و یا اظهارات خلاف واقع بنماید، حتی اگر مطلبی که کتمان شده یا برخلاف واقع اظهار شده است هیچگونه تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد باطل و بلااثر خواهد بود. در این صورت علاوه بر آنکه وجوه پرداختی بیمه گزاربه وی مسترد نخواهد شد، بیمه گر می تواند مانده حق بیمه را نیز مطالبه نماید.

در صورت قسطی بودن بیمه نامه، بیمه گر می تواند اقساط معوق حق بیمه تا آن تاریخ را نیز از وی مطالبه نماید. همچنین هرگاه بیمه گزار به قصد تقلب درخصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به صورت کتبی اظهارات نادرست بنماید و یا مدارك جعلی تسلیم کند، بیمه گر می تواند وی را از دریافت خسارت محروم نماید.

اگر خودداری از اظهار مطالبی یا اظهارات خلاف واقع از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمی شود در این صورت هرگاه مطلب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع قبل از وقوع حادثه معلوم شود بیمه گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را از بیمه گزاردر صورت رضایت او دریافت داشته قرارداد را ابقاء کند و یا قرارداد بیمه را فسخ کند. در صورت فسخ بیمه گر باید مراتب را به موجب اظهارنامه یا نامه سفارشی دو قبضه به بیمه گزاراطلاع دهد اثر فسخ ده روز پس از ابلاغ مراتب به بیمه گزارشروع می شود و بیمه گر باید اضافه حق بیمه دریافتی تا تاریخ فسخ را به بیمه گزار مسترد دارد.

در صورتیکه مطلب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع بعد از وقوع حادثه معلوم شود خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که بایستی در صورت اظهار خطر به طور کامل و واقع پرداخته شده باشد تقلیل خواهد یافت.

ماده 5- بیمه گزارموظف است تمامی محصولات تولیدی را مطابق شرایط این قرارداد با پرداخت حق بیمه مربوط، تحت پوشش بیمه قرار دهد مگر اینکه توافق دیگری در این زمینه بین بیمه گر و بیمه گزار صورت گرفته باشد.

ماده 6-  بیمه گزارموظف است در صورت بوجود آمدن هر گونه نقصی که منجر به کاهش کیفیت محصول گردد، اقدام لازم را برای جلوگیری از عرضه به بازار و استفاده محصولاتی که بدین ترتیب تولید و عرضه گردیده است بعمل آورد و مراتب را کتبا به اطلاع بیمه گر برساند.

ماده 7- بیمه گزارموظف است از کارکنانی در خط تولید، عرضه و نصب محصول و فروش آن استفاده نماید که متناسب با وظایف خود دارای تجربه، تخصص و مهارت های لازم باشند.

ماده 8- محصول تولیدی و فروش رفته بیمه گزار باید دارای شماره و کد شناسایی و آرم ویژه شرکت باشد، تا امکان شناسایی آن برای بیمه گر وجود داشته باشد.

ماده 9- بیمه گزارموظف است فهرست مشخصات خریداران محصول را در پایان هر ماه و با مهلت 10 روز از ماه بعد که حداقل شامل ردیف / نام خریدار/ شماره قرارداد فروش یا شماره فاکتور فروش/ تاریخ فروش/ نوع محصول / تعداد / مبلغ فروش / شماره سریال بدنه / نشانی خریدار باشد به بیمه گر اعلام نماید.  جزئیات فهرست مذکور و نحوه و مهلت ارسال آن با توافق بیمه گر و بیمه گزار قابل تغییر است.

شروع پوشش و اجرای تعهدات بیمه گر منوط به انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در قرارداد آمده است.

هرگاه در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و وضعیت فعالیت بیمه گزار بوجود آید که موجب تشدید خطر شود بیمه گزار موظف است بلافاصله موضوع را به اطلاع بیمه گر برساند.  اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت فعالیت بیمه گزار در نتیجه عمل وی نباشد مشارالیه باید مراتب را ظرف 01 روز از تاریخ اطلاع خود رسما به بیمه گر اعلام کند.  در صورت تشدید خطر قبل از وقوع خسارت، بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی را متناسب با خطر برای مدت باقیمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه گزار، قرارداد را فسخ نماید. هرگاه بعد از وقوع حادثه معلوم شود که خسارت های بدنی و مالی ناشی از تشدید خطر بوده است بیمه گر می تواند خسارت های مذکور را به نسبت حق بیمه تعیین شده به حق بیمه متناسب با خطر مشدد، پرداخت نماید.

بیمه گزار موظف است از تاریخ اطلاع خود از وقوع هرگونه حادثه موضوع این قرارداد و همچنین دریافت هر نوع ادعا علیه خود که به این قرارداد مربوط می شود(اعم از کتبی یا شفاهی)اقدامات زیر را انجام دهد:

– 1 / 12 حداکثر ظرف پنج روز کاری به یکی از شعب بیمه گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه و یا ادعای مطروحه را اعلام نماید و یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه گر برساند و رسید آن را نزد خود بعنوان مستند اعلام خسارت نگه دارد.

– 2 / 12 خواسته یا موضوع دعوا، نام و نشانی خواهان و یا اقامه کننده دعوا و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوا شده است، مشخصات زیاندیده، نام و نشانی شهود احتمالی، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که بر آن وقوف دارد و هر نوع اسناد و مدارکی را که در این باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم و بیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید.

– 3 / 12 برای بازدید از محل حادثه و انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر به عمل آورد.

بیمه گزار جز با موافقت قبلی و کتبی بیمه گر مجاز به مصالحه و توافق با زیاندیده در رابطه با خسارت های بدنی و مالی ناشی از مسئولیت موضوع بیمه نیست. در صورت عدم رعایت این شرط بیمه گر می تواند از پرداخت تمام یا بخشی از خسارت های مذکور خودداری نماید.

ماده 14- بیمه گزارموظف است با هماهنگی قبلی هر زمان که بیمه گر لازم بداند، امکان بازدید از فرایند تولید محصولات خود در کارخانه و یا هر مکان دیگری و همچنین دسترسی به مدارك و مستندات فروش محصولات مشمول بیمه را برای بیمه گر فراهم و جهت انجام امور کارشناسی خسارت نیز همکاری لازم را با بیمه گر به عمل آورد.

ماده 15- چنانچه مفاد قرارداد یا گواهی بیمه صادره با پیشنهاد کتبی بیمه گزارمنطبق نباشد، مبنای تعهدات بیمه گر فرم پیشنهاد بیمه تکمیل شده بیمه گزاراست.

ماده 16- چنانچه بیمه گزار به تشخیص مراجع ذیصلاح سهوا وظایف مندرج در این قرارداد را انجام ندهد و باعث افزایش تعهد بیمه گر و یا مانع تشخیص علت یا ماهیت حادثه شود، بیمه گر می تواند به نسبت قصور بیمه گزار، از میزان خسارت قابل پرداخت بکاهد.

ماده 17- بیمه گزارموظف است مدارك و مستندات اعلامی بیمه گر مندرج در قرارداد را(حسب مورد)در اختیار بیمه گر قرار دهد.

ماده 18- نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گزار:  نشانی است که در فرم پیشنهاد بیمه و متن این قرارداد درج گردیده است. بیمه گزارموظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را به صورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند در غیر این صورت نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گزارمعتبر شناخته می شود.

ماده 19- بیمه گزارموظف است قبل از صدور بیمه نامه کلیه مجوز های قانونی برای فعالیت شرکت و محصولات تولیدی را تحصیل و همچنین تاییدیه کیفیت از موسسه استاندارد و یا سایر مراجع ذیصلاح را با توجه به نوع محصول دریافت نموده باشد.

فصل سوم- وظايف و تعهدات بيمه گر

موارد زیر با صدور قرارداد/گواهی بیمه و در صورت رعایت سایر مفاد قرارداد توسط بیمه گزار، در تعهد بیمه گر خواهد بود:

– 1 / 20 خسارت بدنی: میزان خسارت، با توافق بیمه گر و بیمه گزار یا زیاندیده حداکثر تا میزان مندرج در گواهی بیمه پرداخت می گردد. در صورت عدم توافق، میزان خسارت قابل پرداخت بر مبنای درصد مسئولیت بیمه گزار که توسط مراجع قضایی تعیین می شود و اعمال آن روی معادل ریالی ارزانترین نوع دیه رایج روز پرداخت، محاسبه و پرداخت می شود.  در هر صورت حداکثر مبلغ خسارت قابل پرداخت در هر حادثه تحت پوشش برای هر نفر، از مبلغ مندرج در گواهی بیمه بیشتر نخواهد بود.

تبصره: در صورتی که به علت تاخیر بیمه گزار یا زیاندیده در ارایه مدارك مورد نیاز بیمه گر جهت رسیدگی و پرداخت خسارت، میزان دیه افزایش یابد، بیمه گر تعهدی به پرداخت دیه بر اساس مبلغ افزایش یافته نخواهد داشت.

– 2 / 20 خسارت مالی:  به ازای هر زیاندیده و هر حادثه و در طول مدت بیمه حداکثر تا میزان تعهدات مندرج در گواهی بیمه پرداخت می گردد.

– 3 / 20 هزینه های دادرسی ناشی از دفاع بیمه گزار در مراجع قضایی و خسارت دادرسی که وی محکوم به پرداخت آن شده است حداکثر تا 20 % مبلغ خسارت پرداختی در تعهد بیمه گر می باشد، مشروط بر آنکه هزینه های یاد شده بعلاوه مبلغ خسارت از حدود تعهدات مندرج در گواهی بیمه تجاوز ننماید.

ماده 21- در مواردی که مسئولیت بیمه گزاربا توجه به اسناد و مدارك ارائه شده از نظر بیمه گر محرز باشد، بیمه گر می تواند قبل از صدور رای مراجع قضایی، در صورت توافق با بیمه گزارو اخذ رضایت نامه از زیاندیده، خسارت مربوطه را براساس نظر کارشناس و پزشک معتمد خود پرداخت کند.

ماده 22- نحوه تعیین و مهلت پرداخت خسارت:  در مواردی که پرداخت خسارت به صورت توافقی انجام نشده و موکول به ارائه رأی مراجع قضایی شده است، حسب مورد بیمه گزاریا زیاندیده مکلفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا ظرف پانزده روز پس از قطعی شدن رأی ابلاغی با مدارك لازم برای دریافت خسارت به بیمه گر مراجعه و درخواست خود را تسلیم نمایند.  بیمه گر مکلف است به محض وصول درخواست، آن را ثبت و ظرف مدت یک هفته مدارك را بررسی و در صورت ناقص بودن مدارك، مراتب را حسب مورد به بیمه گزار یا زیاندیده بصورت کتبی اعلام نماید و حداکثر ظرف پانزده ( 15 ) روز از تاریخ تکمیل مدارك، خسارت متعلقه را پرداخت نماید . چنانچه پس از تکمیل مدارك لازم، بیمه گر در مهلت مقرر در این ماده به تعهدات خود عمل نکند، افزایش خسارت ناشی از افزایش احتمالی مبلغ دیه بر عهده بیمه گر خواهد بود.

تبصره:  عدم مراجعه بیمه گزاریا زیاندیده ظرف مهلت مقرر و یا تأخیر در تکمیل مدارك که منجر به افزایش دیه مصوب قوه قضائیه گردد، موجب افزایش تعهدات بیمه گر نخواهد بود.

ماده 23- خسارت موضوع این قرارداد با اطلاع بیمه گزار مستقیما از طرف بیمه گر به شخص زیاندیده پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گزارو شخص یا اشخاص زیاندیده بری الذمه می گردد.

ماده 24- بیمه گر تا حدی که خسارت را تعهد یا پرداخت نماید، قائم مقام بیمه گزار با حق واگذاری به غیر در دعاوی مربوط به این قرارداد محسوب می شود که بتواند پرونده های مربوط را در مراجع قضایی تا میزان تعهد یا خسارت این قرارداد تعقیب نماید. بیمه گزاردر طول مدت دعوی نباید اقدامی به عمل آورد که به حقوق بیمه گر

در تعقیب دعوی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این قرارداد، بیمه گزارحق هرگونه اقدامی خواهد داشت.

فصل چهارم- خسارت های خارج از تعهد بيمه گر و خسارتهای غيرقابل جبران

خسارت های زیر تحت پوشش این قرارداد نیست مگر آنکه در بیمه نامه یا الحاقیه آن به نحو دیگری توافق شده باشد:

– 1 / 25 جنگ(اعم از اینکه اعلام شده یا نشده باشد)، عملیات خصمانه، اقدامات تروریستی، انقلاب و اقدامات براندازی بر علیه حکومت، اعتصاب، شورش، اغتشاش، بلوا و تعطیلی کار.

– 2 / 25 خسارات مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تششعات اتمی و رادیو اکتیو و انفجار هسته ای.

– 3 / 25 عدم النفع.

– 4 / 25 عرضه محصولات در خارج از کشور.

– 5 / 25 خسارت وارده به خود محصول خریداری شده، هزینه نصب مجدد و هزینه برگشت محصول.

– 6 / 25 خسارت وارده به محیط زیست.

در موارد زیر جبران خسارت در تعهد بیمه گر نخواهد بود:

– 1 / 26 کلیه حوادثی که طبق نظریه مراجع ذیصلاح بیمه گزارمسئول آن شناخته نمی شود.

– 2 / 26 خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گزار، کارمندان یا نمایندگان در فرایند تولید و فروش محصول به تشخیص مراجع ذیصلاح.

– 3 / 26 خسارت وارده به کالاهای وارداتی غیرمجاز(قاچاق).

– 4 / 26 خسارت ناشی از عمد و تقلب خریدار و استفاده کننده محصول به تشخیص مراجع ذیصلاح.

– 5 / 26 حوادث ناشی از درگیری، نزاع و ضرب و شتم.

– 6 / 26 جرایم نقدی و مجازات های کیفری، محکومیت نقدی به نفع دولت و مجازاتهای قابل خرید بیمه گزار.

– 7 / 26 خسارت های ناشی از فعالیت غیر مجاز بیمه گزاربه تشخیص مراجع ذیصلاح قانونی.

– 8 / 26 استثنائات مندرج در برگ ضمانتنامه(گارانتی)که توسط بیمه گزار برای محصول صادر شده است.

– 9 / 26 عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازم در تولید، عرضه و یا نصب محصول.

– 10 / 26 عدم رعایت دستورالعمل ها و توصیه های ایمنی مندرج در بروشور و دفترچه های راهنما توسط مصرف کننده.

– 11 / 26 خسارت ناشی از حوادث طبیعی.

– 12 / 26 خسارت ناشی از دستکاری محصول توسط افراد غیر متخصص.

– 13 / 26 خسارت ناشی از حمل ونقل، بارگیری و تخلیه، انبارداری و دپوی نامناسب محصول تحت پوشش.

فصل پنجم- فسخ قرارداد

در موارد زیر هر یک از طرفین قرارداد می تواند با اخطار کتبی 20 روزه قرارداد را فسخ نماید.

الف) موارد فسخ از طرف بيمه گر:

-1 عدم پرداخت حق بیمه در سررسیدهای توافق شده در قرارداد.

-2 در صورت تشدید خطر مگر آن که توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.

-3 چنانچه بیمه گزارسهوا از اظهار مطالبی خودداری نماید و یا اظهارات خلاف واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف واقع در ارزیابی خطر موثر باشد.

ب) موارد فسخ از طرف بيمه گزار:

-1 در صورتی که خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمه گر حاضر به تخفیف در حق بیمه نباشد.

-2 در صورتی که فعالیت بیمه گر به هر دلیل متوقف شود.

-3 در صورتی که بیمه گزار به هر دلیل مایل به ادامه پوشش نباشد.

تبصره: در صورت فسخ یا عدم تمدید قرارداد، تعهدات بیمه گر و بیمه گزارنسبت به محصولاتی که در طول مدت اعتبار قرارداد، حق بیمه آنها پرداخت شده و برای آنها گواهی بیمه صادرشده به قوت خود باقی خواهد بود.

فصل ششم- ساير مقررات

در صورتی که مسئولیت بیمه گزارهمزمان تحت پوشش سایر بیمه گران باشد، بیمه گر موظف است بر مبنای این قرارداد تعهدات خود را ایفا نماید و سپس می تواند برای بازیافت سهم سایر بیمه گران، به آنها مراجعه نماید.

طرفین قرارداد می توانند اختلافات خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند، چنانچه اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه حل و فصل نمایند. در صورت انتخاب روش داوری، طرفین قرارداد می توانند یک نفر داور مرضی الطرفین را انتخاب کنند.

در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضی الطرفین هریک از طرفین داور انتخابی خود را به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی می کند. داوران منتخب داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف با اکثریت آراء اقدام به صدور رای داوری می کنند. در صورتی که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هریک از طرفین قرارداد می توانند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شوند. هریک از طرفین حق الزحمه داور انتخابی خود را می پردازد و حق الزحمه داور سوم به تساوی تقسیم می شود.

تبصره: در صورت ارجاع اختلاف به داوری، بیمه گزارنمی تواند موضوع اختلاف را به مراجع قضایی ارجاع نمایند.

بیمه گر مکلف است به تناسب نوع محصول، مهلت اقامه دعوی را در گواهی بیمه تعیین نماید.

پوششهای این قرارداد شامل خسارتهایی است که در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران واقع شده باشد و تعمیم آن به حوادث خارج از کشور مشروط به توافق خاص است.

موارد مسکوت در این قرارداد حسب مورد تابع قانون بیمه، عرف بیمه گری و سایر مقررات و قوانین جاری کشور می باشد.

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت