شرايط عمومی بيمه نامه حوادث و عدم النفع ناشی از رانندگي

عبارت است از بیمه حادثه و عدم النفع ناشی از حوادث رانندگی بدین معنی که چنانچه راننده یا مالک در صورت بروز حادثه قادر به تامین درآمد روزانه خود از طریق کار با خودرو بیمه شده نباشد ، و یا اینکه براثر حادثه مورد تعهد صدمه به خود راننده وارد شود(خسارت بدنی) به نحوی که دچار نقص عضو یا از کار افتادگی و یا فوت گردد بیمه گر متعهد است پس از احراز شدن وقوع حادثه براساس گزارش مقامات انتظامی و یا سایر مراجع ذیربط از جمله (مراکز درمانی) طبق شرایط این بیمه نامه و تا حدود تعهدات تعیین شده نسبت به جبران خسارت اقدام نماید.

خسارت ناشی از خطرات زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آنکه در الحاقیه به نحو دیگری توافق شده باشد:

-1 خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای

-2 خسارت های ناشی از حوادث طبیعی نظیر: سیل ، زلزله و آتشفشان

-3 خسارت ناشی از جنگ ، اعتصاب ، شورش، و یا تهاجم

-4 هرگونه خسارت که در بیمه بدنه خودرو، بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسائط نقلیه موتوری و بیمه سرنشین زیر پوشش قرارمی گیرد(به جز فوت ونقص عضوراننده ).

-5 پرداخت هرگونه هزینه پزشکی

-6 جبران غرامت نقص عضو یا فوت و عدم النفع ناشی از حادثه رانندگی(موضوع بند الف ماده 2) درصورتی که ناشی از تحقق عوامل ذیل باشد از شمول تعهدات بیمه گر خارج می باشد:

6 / 1 – به دلیل حمل مواد منفجره و یا مواد سریع الاشتعال یا اسیدی وارد شود ، مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص حمل آن باشد.

6 / 2 – در مسابقات اتومبیلرانی یا آزمایش سرعت وارد شود.

6 / 3 – خسارت هایی که عمدا توسط بیمه گذار ، ذینفع و یا راننده ، بوجود آید.

6 / 4 – حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی ، مگر آنکه گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.

6 / 5 – در صورتیکه راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی ، گواهینامه راننده برای رانندگی با اتومبیل بیمه شده متناسب نباشد، اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست .

6 / 6 – خسارت هایی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکی ویا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه ، به وجود آمده باشد.

6 / 7 – بکسل کردن اتومبیل دیگر ، مگر آنکه اتومبیل عامل مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.

6 / 8 –  برهم زدن نظم اجتماعی و اصول اخلاقی و امثالهم با استفاده از وسیله نقلیه .

هرگاه در طول مدت بیمه ، تغییراتی درکیفیت و یا وضعیت و یا کاربری اتومبیل موضوع بیمه بوجود آید که موجب تشدید خطر شود، بیمه گذار موظف است به محض اطلاع ، بیمه گر را آگاه سازد .

بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف مدت 5 روز از تاریخ وقوع حادثه ، مراتب را کتبا به بیمه گر اطلاع داده و همچنین موظف است مدارك مثبته و سایر اطلاعاتی که راجع به حادثه می باشد را در اختیار بیمه گر قرار دهد .

هرگاه بیمه گذار به قصد تقلب، در خصوص خسارت وکیفیت وقوع حادثه ، به طور کتبی اظهارات نادرستی بنماید و یا مدارك مجعول تسلیم کند بیمه گر می تواند وی را از دریافت خسارت محروم کند.

درصورت بروز حادثه که نیاز به تعمیر خودرو باشد بیمه گذار قبل از رویت کارشناسی بیمه گر یا موافقت کتبی بیمه گر از انجام تعمیر خودداری نماید .

در موارد زیر بیمه گر یا بیمه گذار می تواند قرارداد بیمه رافسخ نماید:

الف  موارد فسخ از طرف بیمه گر :

-1 در صورتیکه بیمه گذار حق بیمه را به موقع نپردازد .

-2 درصورت تشدید خطر ، مگر آنکه ، توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.

-3 چنانچه بیمه گذار سهوا از اظهارمطالبی خودداری یا اظهارات خلاف واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف واقع درارزیابی خطر موثر باشد.

ب موارد فسخ ازطرف بیمه گذار:

-1 درصورتیکه خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمه گر حاضر به تخفیف درحق بیمه نشود.

-2 درصورتیکه فعالیت بیمه گر به هر دلیل متوقف شود.

تبصره:  درصورتیکه بیمه گذار ، بنابه دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمه نامه باشد، بیمه گر حق بیمه مدت اعتبار بیمه نامه رامحاسبه و باقیمانده حق بیمه را به بیمه گذار پرداخت می کند.

در صورت انتقال مالکیت اتومبیل به هر یک از انحاء قانونی ، بیمه گذار می تواند ، بیمه نامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمه نامه خود را مسترد نماید یا با صدور الحاقیه از سوی بیمه گر انتقال مالکیت به مالک جدید امکان پذیر است.

مرور زمان ناشی از دعاوی این بیمه نامه حداکثر به مدت دو سال از تاریخ انقضاء بیمه نامه می باشد .

پوشش بیمه ای این قرار داد محدوده جغرافیایی کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد .

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت