شرايط عمومی بيمه نامه مسئوليت حرفه ای سر دفتران و دفتر ياران

شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت حرفه ای سردفتران و دفتریاران بر اساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه سال 1316 و قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339 و عرف بیمه ای کشور تنظیم گردیده است و در کنار پیشنهاد کتبی بیمه گزار و شرایط خصوصی و متن بیمه نامه مورد توافق طرفین بوده و جزء لاینفک این قرارداد بیمه می باشد.

اصطلاحات زیر در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است:

2 / 1 –  بیمه گر:

مؤسسه بیمه ای است که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مجاز به انجام عملیات بیمه در این رشته است.

2 / 2 – حق بیمه:

وجهی که بیمه گزار در برابر اخذ پوشش و تعهد بیمه گر، برای جبران خسارت ناشی از وقوع یا بروز حادثه تحت پوشش بیمه نامه می پردازد.

2 / 3 – بیمه گزار:

هر شخص حقیقی یا حقوقی که قرارداد بیمه را با بیمه گر منعقد و متعهد به پرداخت حق بیمه می باشد.

2 / 4 – حادثه موضوع بیمه:

رویدادی است که به مناسبت موضوع بیمه و در مدت اعتبار بیمه نامه اتفاق افتد و منجر به خسارت مالی به مشتریان گردد و بیمه گزار مسئول جبران خسارت یا پرداخت خسارت ناشی از آن شناخته شود.

2 / 5 – دوره کشف:

مدت زمان پس از اتمام دوره اعتبار بیمه نامه، که به بیمه گزار اجازه داده می شود خسارت واقع شده را همانند زمان اعتبار بیمه نامه به بیمه گر اعلام نماید، بدین معنی که چنانچه خطای غیر عمد در دوره اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد و در دوره کشف مشخص گردد، بیمه گر متعهد به رسیدگی به خسارت خواهد بود.

2 / 6 – مدت اعتبار بیمه نامه:

مدت اعتبار بیمه نامه در جدول مشخصات بیمه نامه درج می گردد.

عبارت است از بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه گزار در قبال مشتریان بابت ورود خسارت مالی ناشی از عملیات ثبت اسناد رسمی به علت اشتباه و اهمال بیمه گزار و تخلف سهوی از مقررات، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گزار به موجب مفاد قرارداد و درصورت لزوم براساس رای مراجع قضایی، نسبت به جبران خسارات تا سقف تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه اقدام می نماید.

4 / 1 – بیمه گزار موظف به تکمیل فرم پیشنهاد یا ارائه درخواست کتبی جهت صدور بیمه نامه می باشد.

4 / 2 – بیمه گزار موظف به پرداخت حق بیمه متعلقه طبق شرایط مورد توافق طرفین در زمان صدور بیمه نامه بوده، و اجرای تعهدات بیمه گر منوط به پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در بیمه نامه پیش بینی شده است، لذا در صورتی که بیمه گزار هریک از اقساط موعد رسیده را به هر دلیل پرداخت نکند، بیمه گر می تواند بیمه نامه را با رعایت ماده 9 فسخ نماید و چنانچه بیمه گر بیمه نامه را فسخ نکرده باشد، درصورت هرگونه ادعا یا حادثه، میزان آن به نسبت حق بیمه پرداخت شده به حق بیمه ای که تا زمان وقوع ادعا یا حادثه باید پرداخت می شده، بررسی و تسویه خواهد شد.

4 / 3 – بیمه گزار موظف است از تاریخ اطلاع خود از وقوع هر نوع ادعا و یا مطالبه مشتریان علیه خود که به این بیمه نامه مربوط می شود، اقدامات زیر را انجام دهد:

4 / 3 / 1 – حداکثر ظرف پنج روز کاری به یکی از شعب بیمه گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه و یا ادعای مطروحه را اعلام نماید و یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی(رسید پست سفارشی را نزد خود نگه دارد) به اطلاع بیمه گر برساند.

4 / 3 / 2 – خواسته یا موضوع دعوا، نام و نشانی خواهان و یا اقامه کننده دعوا و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوا شده است، مشخصات زیاندیده، نام و نشانی شهود احتمالی، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که بر آن اطلاعاتی دارد و همچنین هر نوع اسناد و مدارکی را که در این باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم و بیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید.

4 / 4 – بیمه گزار موظف است برای انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر به عمل آورد.

4 / 5 – بیمه گزار موظف است حسب مورد، کلیه اصول حرفه ای مرتبط با حوزه فعالیت خود را در زمان اجرای وظایف قانونی خود رعایت نماید.

4 / 6 – بیمه گزار موظف است هرگاه در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و وضعیت کار موضوع بیمه بوجود آید که موجب تشدید خطر شود و یا تغییری در وظایف قانونی خود بوجود آید ولو آنکه منجر به تشدید خطر نشود، بلافاصله موضوع را به اطلاع بیمه گر برساند. اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت موضوع بیمه در نتیجه عمل

بیمه گزار نباشد مشارالیه باید مراتب را ظرف 10 روز از تاریخ اطلاع خود رسما به بیمه گر اعلام کند و در صورتی که تشدید خطر قبل از وقوع خسارت باشد، بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی را متناسب با خطر برای مدت باقیمانده مطالبه نماید.

4 / 7 – بیمه گزار مکلف است با رعایت دقت و صداقت در پاسخ به پرسش های بیمه گر همه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار وی قرار دهد و اگر در پاسخ به پرسش های بیمه گر به عمد از اظهار مطلبی خودداری نماید و یا به عمد برخلاف واقع اظهاری بنماید، بیمه نامه باطل خواهد بود، ولو آنکه آن مطلب هیچگونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، که در این رابطه علاوه بر عدم استرداد وجوه پرداختی بیمه گزار به وی، بیمه گر می تواند اقساط حق بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده است را نیز از بیمه گزار مطالبه نماید.

4 / 8 – قبول هرگونه مصالحه و سازش در مورد خسارات ایجاد شده از طرف بیمه گزار بدون موافقت کتبی بیمه گر، تعهدی برای بیمه گر ایجاد نمی کند مگر این که عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحت بیمه گر باشد، در غیر این صورت بیمه گر می تواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارات پرداختی را از بیمه گزار مطالبه نماید.

4 / 9 – بیمه گزار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از اینکه از طرف مدعی خسارت یا دستگاه قضایی دریافت نموده باشد، بلافاصله و حداکثر ظرف مدت دو روز کاری برای بیمه گر ارسال نماید، در صورت تاخیر، مسئول جبران ضرر و زیان هایی که از این طریق، به بیمه گر وارد

می شود خواهد بود.

4 / 10 – بیمه نامه بر مبنای اظهارات کتبی بیمه گزار مندرج در فرم پیشنهاد توسط بیمه گر صادر شده و هرگونه تغییرات در آن طی الحاقی خواهد بود و چنانچه مفاد اوراق الحاقی مورد موافقت بیمه گزار نباشد، بیمه گزار موظف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ صدور بیمه نامه یا الحاقی مراتب تغییر یا اصلاح آن را کتبا از بیمه گر

خواستار گردد، در غیر این صورت مفاد آنها مورد تأیید وی تلقی شده و جزء لاینفک بیمه نامه خواهد بود.

5 / 1 – سلسله حوادث ناشی از یک منشاء یا علت اصلی واحد، در مجموع یک حادثه تلقی می شود.

5 / 2 – خسارات موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گزار توسط بیمه گر به مشتریان و یا ذی الحقوق ایشان پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در قبال بیمه گزار و زیاندیده بری الذمه می گردد.

5 / 3 – با عنایت به اینکه بیمه گر قائم مقام بیمه گزار برای امکان پیگیری حقوقی پرونده می باشد در صورت درخواست بیمه گر، بیمه گزار مکلف است وکالت رسمی برای پیگیری پرونده، اخذ وکیل یا هر نوع اقدام حقوقی به بیمه گر اعطا نماید. بیمه گزار در طول مدت جریان دعوی نباید اقدامی به عمل آورد که به حقوق بیمه گر در

تعقیب دعوی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این بیمه نامه بیمه گزار حق هرگونه اقدامی خواهد داشت.

5 / 4 – بیمه متعهد به جبران هزینه های مربوط به دادرسی ، کارشناسی، حق الوکاله و هرگونه هزینه مرتبط با دعاوی مطروحه در چارچوب تعرفه های مربوطه و حداکثر تاسقف ده درصد تعهدات بیمه نامه خواهد بود.

6 / 1 – درمواردی که پرداخت خسارت مشروط به ارائه رأی دادگاه شده است، حسب مورد، زیاندیده یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آنها مکلفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا ظرف پانزده روز پس از قطعی شدن رأی ابلاغی با مدارک لازم برای دریافت خسارت به بیمه گر مراجعه و درخواست خود را تسلیم نمایند. بیمه گر پس از وصول درخواست، چنانچه مدارک در زمان تقاضا کامل باشد بیمه گر موظف است حداکثر ظرف سی (30) روز از تاریخ تقاضا و یا حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از قبول خسارت آن را پرداخت نماید، و چنانچه مدارک تسلیمی ناقص باشد، مراتب را بررسی و به صورت کتبی به متقاضی اعلام تا نسبت به رفع نقص مدارک حداکثر

ظرف یک هفته اقدام کند و عدم مراجعه اشخاص مذکور ظرف مهلت مقرر و یا تأخیر در تکمیل مدارک موجب افزایش تعهدات بیمه گر نخواهد بود.

6 / 2 – چنانچه بیمه گزار به تشخیص مراجع ذیصلاح سهوا وظایف مندرج در این بیمه نامه را انجام ندهد و باعث افزایش تعهد بیمه گر و یا مانع تشخیص علت یا ماهیت حادثه شود بیمه گر می تواند به نسبت تأثیر قصور بیمه گزار از میزان خسارت قابل پرداخت بکاهد.

خسارت های معلول عوامل زیر ولو اینکه بیمه گزار مسئول آنها شناخته شود از شمول تعهدات بیمه گر خارج است:

7 / 1 – خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب، عملیات تروریستی و اقدامات براندازی علیه حکومت.

7 / 2 – خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گزار، کارکنان و نمایندگان وی.

7 / 3 – خسارات ناشی از محکومیت جزایی و جرایم مربوطه و محکومیت نقدی به نفع دولت و همچنین مجازاتهای قابل خرید بیمه گزار.

7 / 4 – خسارت جانی و مالی وارده به مشتریان در محدوده مکانی بیمه گزار در موارد غیر از موضوع بیمه.

7 / 5 – خسارت ناشی ازمسئولیت هر شخص دیگری به غیر از بیمه گزار.

7 / 6 –  خسارات و زیانهای مالی یا از دست دادن درآمد بیمه گزار و زیاندیدگان ناشی از وقوع حادثه و وقفه در کار.

7 / 7 – کلیه حوادثی که طبق نظر مراجع ذیصلاح بیمه گزار مسئول آن شناخته نمی شود.

7 / 8 – کلیه هزینه های مربوط به تاخیر تأدیه.

7 / 9 – هر گونه خسارت واقع شده قبل از شروع اعتبار بیمه نامه.

درصورتی که مسئولیت های موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه های دیگری مورد تأمین قرار گرفته باشد تعهد بیمه گر به تناسب تعهدات خود در این بیمه نامه به مجموع تعهدات بیمه گران در همه بیمه نامه ها خواهد بود، و درصورتی که بیمه گر برمبنای این بیمه نامه موظف به ایفاد تعهدات خود گردد، می تواند برای بازیافت سهم خود به سایر بیمه گران مراجعه نماید.

9 / 1 – شرایط فسخ از طرف بیمه گر:

بیمه گر می تواند درصورت تحقق هر یک از پنج مورد زیر با صدور اخطاریه کتبی فسخ  (2 مرتبه) با فاصله ده روزه با اخذ رسید یا ارسال از طریق پست سفارشی به بیمه گزار، اقدام و حداکثر یک روز پس از انقضاء مهلت تعیین شده در اخطار دوم، نسبت به صدور الحاقی فسخ بیمه نامه و ارسال آن از طریق پست سفارشی به بیمه گزار اقدام نماید و دراین صورت حق بیمه مدت باقیمانده به صورت روزشمار محاسبه خواهد گردید.

9 / 1 / 1 – عدم پرداخت حق بیمه و اقساط مربوطه در موعد مقرر.

9 / 1 / 2 – درصورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گزار به پرداخت حق بیمه اضافی.

9 / 1 / 3 –  درصورت کتمان واقعیت و یا اظهارات خلاف واقع درباره وضعیت خطر توسط بیمه گزار به صورت غیر عمد و احراز و نمایان شدن این امر قبل از وقوع حادثه.

9 / 1 / 4 – بعد از پرداخت هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن می باشد.

9 / 1 / 5 – فوت بیمه گزار و عدم انجام وظایف بیمه گزار توسط ورثه یا منتقل الیه.

9 / 2 – شرایط فسخ از طرف بیمه گزار :

بیمه گزار می تواند در صورت عدم تمایل به ادامه پوشش بیمه با درخواست کتبی پانزده روزه نسبت به فسخ بیمه نامه اقدام نموده و رسید آنرا نزد خود نگه دارد، که در این صورت حق بیمه براساس تعرفه کوتاه مدت محاسبه خواهد گردید.

فرانشیز درصدی از خسارت قابل پرداخت می باشد که جبران آن بر اساس شرایط خصوصی بیمه نامه بر عهده بیمه گزار خواهد بوده و میزان آن در شرایط خصوصی بیمه نامه درج می گردد.

طرفین باید اختلاف خود را تا حد امکان به صورت مسالمت آمیز و مرضی الطرفین حل کنند، ولی چنانچه از طریق مذاکره حل و فصل نشد، از طریق داوری و در صورت عدم توافق، موضوع از طریق مراجع ذیصلاح حل و فصل خواهد شد.

تبصره – شرط داوری:

به استثنای خساراتی که به تشخیص بیمه گر به علت عمد بیمه گزار یا ذوی الحقوق وی ایجاد شود و یا درخصوص اصل قرارداد بیمه، بین بیمه گر و بیمه گزار اختلاف وجود داشته باشد، سایر اختلافات بین بیمه گر و بیمه گزار درخصوص این بیمه نامه از طریق داوری براساس شیوه نامه داوری بیمه ایران که جزء لاینفک تمامی بیمه نامه های صادره تلقی می شود و به رویت بیمه گزار رسیده و درسایت رسمی بیمه ایران قابل مشاهده است و درصورت درخواست بیمه گزار به وی ارائه می گردد و بیمه گزار با علم به موضوع مبادرت به خرید بیمه نامه نموده است، حل و فصل خواهد شد.

نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گزار همان است که در فرم پیشنهاد و متن بیمه نامه درج گردیده و بیمه گزار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را به صورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند، در صورت تغییر نشانی و اقامتگاه بیمه گزار و عدم اعلام آن به بیمه گر، نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گزار معتبر شناخته می شود.

نسبت به موارد پیش بینی نشده در این بیمه نامه، براساس قوانین، مقررات و عرف بیمه در ایران رفتار خواهد شد.

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت