شرايط عمومی بيمه نامه مسئوليت مدنی حرفه ای دامپزشكان

این بیمه نامه بر اساس قانون بیمه مصوب 1316 و بنا به پیشنهاد بیمه گزار که جزء لاینفک بیمه نامه می باشد صادر گردیده و همزمان یا قبل از صدور بیمه نامه کتبا به بیمه گزار اعلام شده است جزء تعهدات بیمه گر محسوب می شود.

عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گزار در قبال اشخاص ثالث. بدین معنی که چنانچه به علت خطا ،اشتباه، غفلت و یا قصور(غیر عمد) بیمه گزار در تشخیص، معالجه، اعمال جراحی و بطور کلی انجام وظیفه دامپزشکی که موجب تلف یا صدمه دام شود تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

تبصره: دامپزشکانی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند که دارای مدرك معتبر در زمینه فعالیت در رشته دامپزشکی باشند.

 عناوین مورد استفاده در این بیمه نامه بشرح زیر تعریف می گردد:

3 / 1 – بیمه گر : بیمه گر شرکت بیمه ای است که نام و مشخصات آن در این بیمه نامه قید گردیده و جبران خسارت ناشی از مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گزار را بر عهده دارد.

3 / 2 – بیمه گزار : بیمه گزار شخصی است که با تکمیل و امضاء پیشنهاد بیمه و پرداخت حق بیمه مقرر ، جبران خسارتهای ناشی از مسئولیت حرفه ای خود را به بیمه گر محول می نماید.

بیمه گزار مکلف است با رعایت دقیق و صداقت فرم پیشنهاد بیمه و پرسشنامه مربوطه را تکمیل نموده و اطلاعات درخواست شده را به طور واقع و کامل در اختیار بیمه گر قرار دهد . درصورتیکه بیمه گزار در پاسخ به سوالات بیمه گر از اظهار مطالبی خودداری نموده و یا اظهارات خلاف واقع بنماید ، حسب مورد مشمول مواد 12 و 13 قانون بیمه خواهد گردید.

 بیمه گر متعهد است در صورت احراز مسئولیت بیمه گذار، حداکثر ظرف مهلت 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارك مورد نیاز، نسبت به پرداخت خسارت و هزینه دادرسی متعلقه، طبق شرایط عمومی و خصوصی این بیمه نامه اقدام کند.

5 / 1 – تعهد بیمه گر در قبال هر یک از اشخاص ثالث ، معادل مبلغی است که از سوی دادگاه بدوی و یا در صورت لزوم مراجع عالی نظام دامپزشکی و یا سایر مراجع قانونی تعیین می گردد و در هر صورت از مبلغ تعیین شده در بیمه نامه تجاوز نخواهد کرد.

5 / 1 – 1 – در صورتیکه بیمه گزار از سوی مراجع قانونی ذیصلاح محکوم به پرداخت مبلغی شود ، تعهد بیمه گر در خصوص میزان خسارت ، حداکثر محدود به پرداخت مبلغ تعیین شده در بیمه نامه است.

5 / 1 – 2 – در مواردی که مسئولیت بیمه گزار با توجه به اسناد و مدارك ارائه شده از نظر بیمه گر محرز باشد ، بیمه گر می تواند قبل از صدور رای از سوی مراجع قانونی ذیصلاح با تحصیل موافقت بیمه گزار ، مدعی یا مدعیان نسبت به پرداخت و تسویه خسارت اقدام کند.

5 / 2 – تعهدات بیمه گر منحصر به مسئولیت حرفه ای بیمه گزار در مدت اعتبار بیمه نامه می باشد ، مشروط به اینکه ادعای خسارت حداکثر ظرف دو سال پس از انقضاء بیمه نامه به بیمه گر اعلام شده باشد.

5 / 3 – چنانچه مسئولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه دیگری نیز بیمه شده باشد، مسئولیت بیمه گر حداکثر معادل مازاد خسارت تادیه شده توسط بیمه گر اول می باشد.

بیمه گر می تواند در صورت لزوم به هزینه خود دفاع از بیمه گزار را به مناسبت مسئولیت های موضوع این بیمه نامه بر عهده گیرد در این صورت بیمه گزار موظف است اختیار تعیین وکیل را رسما به بیمه گر تفویض نماید.

 

بیمه گزار موظف است:

7 / 1 – حق بیمه این بیمه نامه و الحاقیه های بعدی آن را نقدا بپردازد مگر اینکه در شرایط خصوصی به نحو دیگری توافق شده باشد.

7 / 2 – در انجام امور دامپزشکی کلیه ضوابط و مقررات و موازین حاکم بر این حرفه را رعایت نموده و وظایف خود را با دقت و صداقت انجام دهد.

7 / 3 – اسناد و مدارك مربوط به خدمات دامپزشکی انجام شده در مورد هر دام را نگهداری نموده و در صورت درخواست بیمه گر آنها را در اختیار وی قرار دهد.

7 / 4 – به محض اطلاع از هر گونه ادعای خسارت در خصوص مسئولیت های موضوع این بیمه نامه ، مراتب را کتبا به بیمه گر اعلام نموده و پس از آن نیز در حدود امکانات با بیمه گر همکاری نماید.

7 / 5 – بدون موافقت کتبی بیمه گر اقرار به مسئولیت خود ننموده و یا متعهد جبران خسارت نشود، در غیر اینصورت بیمه گر تعهدی نسبت به جبران خسارت نخواهد داشت.

 8 / 1 – در صورت تلف شدن مورد بیمه 10 % هر خسارت

8 / 2 – در صورت ذبح مورد بیمه 5% هر خسارت

 موارد زیر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است:

9 / 1 – انجام درمان ، مداوا و یا عمل جراحی خارج از زمینه فعالیت بیمه گزار .

9 / 2 – مسئولیت ناشی از انجام هرگونه امور دامپزشکی که عامل مستقیم آن استفاده از مسکرات و یا استعمال مواد مخدر یا داروهای خواب آور باشد.

9 / 3 – انجام درمان، مداوا و یا عمل جراحی که خارج از ضوابط دامپزشکی و یا برخلاف قوانین و مقررات جاری باشد.

9 / 4 – انجام هرگونه بیهوشی خارج از دامپزشکی.

9 / 5 – هرگونه خسارتی که منشاء آن تشعشعات یونیزه کننده یا رادیواکتیو و انرژی هسته ای باشد مگر اینکه استفاده از این قبیل مواد جهت مداوای دام ضروری باشد.

9 / 6 – هر نوع خسارت ناشی از عدم النفع.

9 / 7 – خسارت و تلف ناشی از تزریق و استفاده از مواد نیرو زا(دوپینگ)

9 / 8 – عمد و تقلب بیمه گزار و یا نمایندگان وی

9 / 9 – خسارت و تلف ناشی از بیماری های اپیدمی(واگیری همگانی)

9 / 10 – هرگونه نقص عضو دام ناشی از بیماریها و حادثه

مدت این بیمه نامه یک سال شمسی و تاریخ شروع و انقضاء آن در بیمه نامه مشخص می گردد.

بیمه گر و بیمه گزار می توانند با اعلام کتبی یک ماهه نسبت به فسخ بیمه نامه اقدام نمایند . در صورت فسخ از سوی بیمه گر حق بیمه مدت استفاده شده از بیمه نامه بصورت روزشمار و در صورت فسخ از طرف بیمه گزار ، به صورت کوتاه مدت محاسبه و باقیمانده حق بیمه مسترد خواهد گردید.

چنانچه پس از صدور حکم دایر بر محکومیت بیمه گزار ، مشارالیه با پرداخت خسارت توسط بیمه گر موافق نباشد و به حکم صادره اعتراض نماید، حداکثر تعهد بیمه گر محدود به محکوم به قبلی و هزینه های صرف شده تا تاریخ عدم قبول حکم از طرف بیمه گزار می باشد.

 محدوده جغرافیایی فعالیت های دام پزشکی منوط به محدوده درج شده در پرونده اعطایی از سوی سازمان دامپزشکی می باشد.

تبصره : چنانچه دامپزشک خارج از محدوده (موضوع ماده 13) اقدام به فعالیت های دامپزشکی بنماید خسارت های واقع شده و به تبع آن مسئولیت بیمه گزار از شمول تعهد بیمه گر خارج است.

شرایط عمومی این بیمه نامه در 14 ماده و دو تبصره به پیوست و جزء لاینفک این بیمه نامه می باشد.

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت