شرايط عمومی بيمه نامه مسئوليت مدنی ناشی از آتش سوزی

این بیمه نامه براساس قانون بیمه مصوب سال 1316 و قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339 و پیشنهاد کتبی بیمه گزار که جزء لاینفک بیمه نامه می باشد تنظیم گردیده است :

مسئولیت مدنی بیمه گزار ناشی از وقوع آتش سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب متعلق به بیمه گزار در قبال اشخاص ثالث.

 غرامت‌ها و خسارت‌های زیر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است :

– 1/ 2 غرامت بدنی بیمه گزار و کلیه شرکاء و کارکنان

– 2/ 2 خسارت‌های ناشی از عمد و یا تقلب بیمه گزار و کارکنان و نمایندگان و شرکای وی

– 3/ 2 خسارت وارد به مسکوکات، پول، اوراق بهادار، اسناد، فلزات قیمتی به هر شکل، جواهرات و مروارید، سنگ‌های قیمتی سوار نشده، هرگونه اسناد و نسخ خطی و همچنین هزینه بازسازی نقشه، اشیاء عتیقه و تابلوها.

– 4/ 2 غرامت و خسارت ناشی از انفجار هسته‌ای و تشعشعات رادیو اکتیو

– 5/ 2 غرامت و خسارت ناشی از جنگ، جنگ داخلی، آشوب و بلوا، اعتصاب، قیام، انقلاب، کودتا، اغتشاشات داخلی و یا اقدام‌های احتیاطی مقام‌های نظامی و انتظامی .

 – 1/ 3 بیمه گزار موظف است به محض دریافت هرگونه اطلاع از وقوع خسارت مراتب را بلافاصله و حداکثر ظرف مدت پنج روز بعد از وقوع حادثه مراتب را کتبا به بیمه گر اعلام نماید .

– 2/ 3 بیمه گزار موظف است در طول مدت بیمه هرگونه تغییر کمی و کیفی که در وضعیت خطر حاصل شود و همچنین اگر شغل و حرفه وی تغییر کند مراتب را فورا و حداکثر ظرف مدت ده روز به اطلاع بیمه گر برساند.

– 3/ 3 بیمه گزار موظف است در صورت وقوع حادثه برای جلوگیری از توسعه خسارت کلیه اقدام‌های لازم را به عمل آورد ولی بدون اجازه بیمه گر حق انجام تغییراتی در موارد خسارت دیده را که تعیین علت حادثه یا ارزیابی خسارت را دچار اشکال نماید ندارد مگر اینکه تغییرات در جهت تقلیل خسارت یا رعایت منافع عمومی ضروری باشد.

– 4/ 3 بیمه گزار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با کارشناس بیمه گر به عمل آورد.

بیمه گزار مجاز نیست بدون موافقت بیمه گر در مورد مسئولیت‌هایی که طبق این بیمه نامه مورد تامین می باشد تعهدی در قبال مدعی به عهده گیرد و یا وجهی به وی بپردازد.

 

– 1/ 5 میزان خسارت وارد به اشخاص ثالث براساس نظر کارشناس بیمه گر و مدارك مثبته تعیین خواهد گردید.

– 2/ 5 منظور از جبران خسارت‌های بدنی مذکور در متن بیمه نامه تامین و جبران هزینه های درمان، صدمات بدنی و یا جرح و همچنین جبران زیان‌های نقص عضو و یا فوت ناشي از حوادث مشمول بيمه نامه براي اشخاص ثالث به ميزان مندرج در شرايط خصوصي بيمه نامه است.

تبصره:  درصورتی که زیان دیدگان ازخدمات سازمان تامین اجتماعی و یا سایر بیمه ها استفاده نمایند تعهد بیمه گر در مورد هزینه های پزشکی مازاد بر هزینه های پزشکی دریافتی وی تا میزان حداکثر تعهدات مندرج در بیمه نامه خواهد بود.

– 3/ 5 جبران خسارت مالی عبارت است از :

5 / 3 – 1- جبران زیان‌های مستقیمی که در اثر حوادث مشمول بیمه به اموال و اشیاء تحت مالکیت یا تصرف قانونی اشخاص ثالث وارد می شود.

5 / 3 – 2- جبران هزینه ناشی ازاقدام‌های لازم که بمنظور جلوگیری ازتوسعه خسارت صورت می گیرد حداکثر تا 20 درصد مبلغ تعهد مندرج در بیمه نامه می‌باشد.

خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گزار مستقیما از طرف بیمه گر به زیاندیده یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در قبال بیمه گزار و اشخاص ثالث بری الذمه می گردد.

مدت بیمه در شرایط خصوص ذکر شده است، در هر حال وجود پوشش بیمه ای و همچنین آثار مترتب بر آن از ساعت 24 روز پرداخت حق بیمه است مگر آن که تاریخ دیگری در بیمه نامه قید شده باشد.

در صورتیکه مسئولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه های دیگری نیز مورد تامین قرار گرفته باشد تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده به مجموع مبالغ بیمه شده می باشد .

هریک از دو طرف قرارداد می تواند با اعلام کتبی به طرف دیگر ظرف مدت یکماه این قرارداد را فسخ کند.

تبصره : درصورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار، حق بیمه براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت، و در صورت فسخ از طرف بیمه گر به صورت روز شمار محاسبه خواهد شد.

هرگونه تغییری در مفاد بیمه نامه با توافق دو طرف به موجب الحاقیه صادره از طرف بیمه گر خواهد بود . هرگاه مفاد الحاقیه با توافقی که بین دو طرف به عمل آمده مطابقت نکند، بیمه گزار موظف است ظرف مدت 15 روز از تاریخ صدور الحاقیه تغییر یا اصلاح آن را کتبا خواستار شود . در غیر اینصورت الحاقیه صادره قطعی تلقی خواهد شد .

مرور زمان مربوط به این بیمه نامه دو سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع می شود.

مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است تابع قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور خواهد بود.

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت