شرايط عمومي بیمه‌نامه مسئوليت مدني حرفه‌ای مهندسين ناظر، طراح و محاسب ساختمان

شرايط عمومي بیمه‌نامه مسئوليت مدني حرفه‌ای مهندسين ناظر، طراح و محاسب ساختمان

این بیمه‌نامه براساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه سال 1316 و قانون مسئولیت مدنی مصوب1339 ، سایر قوانین و مقررات مرتبط و پیشنهاد کتبی بیمه‌گذار (که جزء لاینفک بیمه‌نامه می‌باشد) تنظیم گردیده و مورد توافق طرفین می‌باشد. آن قسمت از پیشنهاد بیمه‌گذار که مورد قبول بیمه‌گر نبوده و همزمان با صدور بیمه‌نامه یا قبل از آن کتباً به بیمه‌گذار اعلام گردیده است جزء تعهدات بیمه‌گر محسوب نمی‌شود.

اصطلاحات زیر در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است:

-1 / 2  بيمه‌گر : موسسه بیمه‌ای است که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مجاز به انجام عملیات بیمه در این رشته است.

-2 / 2  بيمه‌گذار:  هر شخص حقیقی یا حقوقی که قرارداد بیمه را با بیمه‌گر منعقد و متعهد به پرداخت حق بیمه می‌باشد.

-3 / 2  اشخاص ثالث :هر شخص حقیقی یا حقوقی به غیر از شخص بیمه‌گذار و کارکنان تحت امر وی ، در حکم شخص ثالث تلقی می‌گردد.

– 4 / 2  حق بيمه : وجهی که بیمه‌گذار در برابر اخذ پوشش و تعهد بیمه‌گر برای جبران خسارت ناشی از وقوع یا بروز حادثه تحت پوشش بیمه‌نامه می‌پردازد.

– 5 / 2  حادثه موضوع بيمه : رویدادی است که حین و به مناسبت انجام کار موضوع بیمه و در مدت اعتبار بیمه‌نامه وفق شرح وظایف تعیین شده بیمه‌گذار اتفاق افتد و منجر به خسارت جانی و مالی به اشخاص ثالث گردد و بیمه‌گذار مسئول جبران خسارت یا پرداخت غرامت ناشی از آن شناخته شود.

تبصره:  حوادثی که دارای یک منشاء یا علت اصلی واحد باشند در مجموع در حکم یک حادثه تلقی می‌گردد.

-6 / 2  مدت بیمه‌نامه : شروع و انقضای مدت بیمه‌نامه به ترتیبی خواهد بود که در شرایط خصوصی بیمه‌نامه مشخص می‌گردد.

-7 / 2  کار موضوع بيمه : کار نظارت ، طراحی و محاسبه ساختمان‌هایی که توسط سازمان نظام مهندسی به وی ارجاع می‌گردد.

– 8 / 2  محدوده مکاني موضوع بيمه : محدوده‌ای است که بیمه‌گذار در آن کار نظارت ، طراحی و محاسبه انجام می‌دهد و تعیین حدود آن در شرایط خصوصی بیمه‌نامه مشخص می‌گردد.

-9 / 2  نقص عضو:  قطع، تغییر شکل و یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن که ناشی از حادثه موضوع بیمه بوده و وضعیت دائم و قطعی داشته باشد.

-10 / 2  غرامت فوت و نقص عضو:  وجهی است که بیمه‌گر متعهد می‌گردد در صورت بروز صدمات جسمی یا فوت افراد ناشی از وقوع حادثه مشمول بیمه طبق شرایط این بیمه‌نامه به زیاندیده یا ذینفع بپردازد.

 -11 / 2 هزينه‌های پزشکي : هزینه‌هایی که در صورت تحقق خطرات موضوع بیمه‌نامه ، بیمه‌شده مستقیما در مقابل دریافت خدمات درمانی متحمل می‌گردد.

– 12 / 2  ذينفع:  هر شخص حقیقی و حقوقی مذکور در بیمه‌نامه که در تمام یا قسمتی از موضوع بیمه نفع داشته باشد.

– 13 / 2  خسارت‌های مالي:  زیان‌های مستقیمی که در اثرحوادث مشمول بیمه به اموال مالک یا تصرف قانونی اشخاص ثالث وارد می‌شود.

عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای بیمه‌گذار در قبال صدمات جسمانی و خسارت مالی وارد به اشخاص کارفرما و ثالث ناشی از حادثه موضوع بیمه که در شرایط خصوصی بیمه‌نامه درج گردد.

 – 1 / 4  رعايت اصل حسن نيت : بیمه‌گذار مکلف است با رعایت دقت و صداقت در پاسخ به پرسش‌های بیمه‌گر همه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار وی قرار دهد. اگر بیمه‌گذار در پاسخ به پرسش‌های بیمه‌گر به عمد از اظهار مطلبی خودداری نماید و یا به عمد بر خلاف واقع اظهاری بنماید بیمه‌نامه باطل خواهد بود ولو مطلبی که کتمان شده یا بر خلاف واقعی اظهارشده است هیچگونه تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد . به علاوه نه فقط وجوه پرداختی بیمه‌گذار مسترد نخواهد شد بلکه بیمه‌گر می‌تواند اقساط حق بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده است از بیمه‌گذار مطالبه نماید.

– 2 / 4  تشديد خطر:  هرگاه در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و وضعیت کار موضوع بیمه به وجود آید که موجب تشدید خطر شود و یا تغییری در محدوده مکانی در موضوع بیمه و یا کارکنان به وجود آید ، ولو آنکه منجر به تشدید خطر نشود ، بیمه‌گذار موظف است بلافاصله موضوع را به اطلاع بیمه‌گر برساند.  اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت موضوع بیمه در نتیجه عمل بیمه‌گذار نباشد مشارالیه باید مراتب را ظرف 10 روز از تاریخ اطلاع خود رسما به بیمه‌گر اعلام کند. در صورت تشدید خطر قبل از وقوع خسارت، بیمه‌گر می‌تواند حق بیمه اضافی را متناسب با خطر برای مدت باقیمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه‌گذار بیمه نامه را فسخ نماید.

هرگاه بعد از وقوع حادثه معلوم شود که خسارت ناشی از تشدید خطر بوده است ، بیمه‌گر می‌تواند خسارت را به نسبت حق بیمه تعیین شده به حق بیمه متناسب با خطر مشدد ، پرداخت نماید.

– 3 / 4  بیمه‌گذار موظف است حسب مورد ، مقررات سازمان نظام مهندسی و سایر قوانین ، آئین‌نامه‌ها و مقررات مرتبط با نوع فعالیت را رعایت نماید و اقدامات لازم و متعارف رابرای جلوگیری از وقوع حوادث و توسعه خسارت به عمل آورد.

-4/4  بیمه‌گذار مکلف است وقوع هرگونه حادثه موضوع این بیمه‌نامه و همچنین هر نوع ادعا و یا مطالبه علیه خود را که به این بیمه‌نامه مربوط شود اعم از این که مطالبه و ادعا کتبی یا شفاهی و یا بصورت ارسال اظهارنامه و یا اقامه دعوی درمراجع قضایی باشد ، بدون فوت وقت دراولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز (به

استثنای تعطیلات رسمی) از تاریخ اطلاع خود از وقوع آن ، به بصورت کتبی به اطلاع بیمه‌گر برساند و نیز مکلف است متعاقبا کیفیات مطالبه و یا دعوی ؛ نام و نشانی مطالبه کننده و یا اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوی شده است ، مشخصات زیاندیده ؛نام و نشانی شهود احتمالی ، مبلغ مورد ادعا

و هرگونه اطلاعات ، مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که بر آن وقوف دارد و هرنوع اسناد و مدارکی راکه در این باره در اختیار دارد به بیمه‌گر تسلیم و بیمه‌گر را در تحقیقات ورسیدگی و دفاع کمک نماید در غیر اینصورت بیمه‌گر مسئول نخواهد بود و مگر آنکه بیمه‌گذار ثابت کند که به واسطه حوادثی که خارج از اختیارات او بوده است، اطلاع به بیمه‌گر در مدت مقرر برای او (بیمه‌گذار) مقدور نبوده است.

– 5 / 4  بیمه‌گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به دعوی مرتبط با موضوع این بیمه‌نامه را اعم از این که از طرف مدعی خسارت یا دستگاه‌های قضایی دریافت نموده باشد ، بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه‌گر ارسال دارد و در صورت تاخیر ، مسئول جبران ضرر و زیان‌هایی خواهد بود که از این طریق به بیمه‌گر وارد می شود .

– 6 / 4  بیمه‌گذار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با بیمه‌گر به عمل آورد.

-7 / 4  بیمه‌گذار موظف است نوع فعالیت خود از قبیل نظارت ، طراحی و محاسبات و یا تلفیقی از آنها را مطابق با پروانه اشتغال به فعالیت و یا سایر گواهی‌های صادره از سوی مراجع ذیربط به بیمه‌گر اعلام نماید.  چنانچه بعد از وقوع حادثه معلوم گردد که آخرین نوع فعالیت اظهار شده با نوع فعالیت بیمه‌نامه مغایر باشد ، پرداخت خسارت براساس اعمال قاعده نسبی صورت خواهد پذیرفت.  در این صورت پرداخت مابه‌التفاوت خسارت بر عهده بیمه‌گذارخواهد بود.

– 8 / 4  قبول هرگونه مسئولیت و سازش درمورد خسارت‌های مالی و بدنی از طرف بیمه‌گذار بدون موافقت کتبی بیمه‌گر فاقد اعتبار است مگر اینکه عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحت بیمه‌گر باشد. در غیر این صورت بیمه‌گر می‌تواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارت پرداختی را از بیمه‌گذار مطالبه

نماید.

– 9 / 4  اصل جانشيني:  حق سازش و حق تعقیب دعوی تا میزان تعهد بیمه‌گر در کلیه مراجع و مراحل قضایی با بیمه‌گر است و بیمه‌گذار به موجب این بیمه‌نامه ، بیمه‌گر را وکیل با حق توکیل غیر ولو کرارا می‌نماید که پرونده‌های مربوط را در مراجع قضایی با استفاده از کلیه اختیارات دادرسی تا میزان تعهد این بیمه‌نامه تعقیب نماید و در طول مدت جریان دعوی ، نباید اقدامی به عمل آورد که به حق بیمه‌گر در تعقیب دعوی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این بیمه‌نامه بیمه‌گذار حق هرگونه اقدامی خواهد داشت.

– 10 / 4  نحوه پرداخت حق بيمه : بیمه‌نامه با تقاضای بیمه‌گذار و قبول بیمه‌گر صادر می شود ولی شروع پوشش بیمه‌ای و اجرای تعهدات بیمه‌گر منوط به پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در بیمه‌نامه پیش بینی شده است ، چنانچه پرداخت حق بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه‌گذار هریک از اقساط موعد رسیده را به هر دلیل پرداخت نکند بیمه‌گر می‌تواند بیمه‌نامه را با رعایت ماده  9فسخ نماید چنانچه بیمه‌گر بیمه‌نامه را فسخ نکرده باشد ، خسارت به نسبت حق بیمه پرداخت شده به حق بیمه‌ای که تا زمان وقوع حادثه باید پرداخت می‌شد پرداخت خواهد شد مگر آنکه در شرایط خصوصی بیمه‌نامه ضوابط دیگری درج شده باشد.

– 11 / 4  چنانچه بیمه‌گذار به تشخیص مراجع ذیصلاح سهوا وظایف مندرج در این بیمه‌نامه را انجام نداده و باعث افزایش تعهد بیمه‌گر و یا مانع تشخیص علت یا ماهیت حادثه شود بیمه‌گر می‌تواند به نسبت به تاثیر قصور بیمه‌گذار از میزان خسارت قابل پرداخت بکاهد حکم این ماده نافی حقوق زیاندیده نخواهد بود.

– 12 / 4  این بیمه‌نامه بر مبنای اظهارات کتبی بیمه‌گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هرگونه تغییری در آن به موجب الحاقی صادره از طرف بیمه‌گر خواهد بود.  هرگاه مفاد الحاقی با موافقت‌هایی که بین طرفین به عمل آمده مطابقت نکند ، بیمه‌گذار موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ صدور، تغییر و یا تصحیح الحاقی را کتبا خواستار شود و گرنه اوراق مذکور قطعی تلقی خواهد شد.

– 13 / 4  نشاني و اقامتگاه قانوني:  نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه‌گذار همان است که در فرم پیشنهاد و متن بیمه‌نامه درج گردیده است ، بیمه‌گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را بصورت کتبی به اطلاع بیمه‌گر برساند در صورت تغییر نشانی و اقامتگاه بیمه‌گذار و عدم اعلام آن به بیمه‌گر نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه‌گذار معتبر شناخته می شود.

 – 1 / 5  حدود تعهدات بیمه‌گر در جبران خسارت مالی و بدنی ناشی از مسئولیت بیمه‌گذار مطابق تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه خواهد بود.

– 2 / 5  منظور از جبران خسارت بدنی مذکور درجدول مشخصات بیمه‌نامه شامل جبران غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی موضوع این قرارداد می‌باشد.

– 3 / 5  در صورت وقوع حادثه ناشی از مسئولیت بیمه‌گذار، بیمه‌گر متعهد به جبران خسارت براساس تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه، برآورد کارشناس خود و مدارك خسارت، و مضاف بر آن در خسارت جانی با رعایت معادل ریالی ارزانترین نوع دیه از انواع دیه رایج در قانون دیات اقدام نماید.

– 4 / 5  پس از احراز مسئولیت بیمه‌گذار و قبل از صدور رای مراجع قضایی ، در صورت توافق بیمه‌گر و بیمه‌گذار به پرداخت خسارت ، درصدهای نقض عضو بدن با نظر پزشک معتمد بیمه‌گر تعیین می‌گردد . درصورتیکه بیمه‌گذار نسبت به نظر پزشک معتمد بیمه‌گر معترض باشد، موضوع در کمیسیونی متشکل از پزشک منتخب بیمه‌گر و پزشک منتخب بیمه‌گذار و یک نفر پزشک به انتخاب پزشک مزبور مطرح و نظر اکثریت اعضای کمیسیون مزبور برای طرفین در موارد اعتراض لازم‌الاتباع خواهد بود .

– 5 / 5  جمع مبالغ پرداختی در هر حادثه ، بابت هزینه‌های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو به هر یک از زیاندیدگان موضوع این بیمه‌نامه نمی‌تواند از حداکثر تعهد بیمه‌گر ، به میزان مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه تجاوز نماید.

تبصره – در صورت فوت هر نفر ، کلیه وراث و ذوی‌الحقوق وی جمعا درحکم زیاندیده تلقی می‌شوند.

– 6 / 5  رسيدگي به خسارت:  در مواردی که پرداخت خسارت مشروط به ارائه رای دادگاه شده است، حسب مورد زیاندیده یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها مکلفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا ظرف پانزده روز پس از قطعی شده رای ابلاغی با مدارك لازم برای دریافت خسارت به بیمه‌گر مراجعه و درخواست خود را تسلیم نمایند.  بیمه‌گر مکلف است به محض وصول درخواست آن را ثبت و اطلاعات لازم را مشتمل بر نام متقاضی ، تاریخ تسلیم و شماره ثبت ، نقصان یا کامل بودن مدارك را بررسی کند.  چنانچه مدارك در زمان تقاضا کامل باشد بیمه‌گر موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از قبول خسارت آن را پرداخت نماید، و چنانچه مدارك تسلیمی ناقص باشد ، مراتب را بررسی و به صورت کتبی به متقاضی اعلام تا نسبت به رفع نقص حداکثر ظرف یک هفته اقدام کند و عدم مراجعه اشخاص مذکور ظرف مهلت مقرر و یا تاخیر در تکمیل مدارك موجب افزایش تعهدات بیمه‌گر نخواهد بود .

– 7 / 5  بيمه مضاعف:  در صورتیکه مسئولیت‌های موضوع این بیمه‌نامه به موجب بیمه‌نامه‌های دیگری مورد تامین قرار گرفته باشد تعهد بیمه‌گر به تناسب تعهدات خود در این بیمه‌نامه به مجموع تعهدات بیمه‌گران در همه بیمه‌نامه ها خواهد بود و درصورتی که بیمه‌گر بر مبنای این بیمه‌نامه موظف به ایفاد تعهدات خود گردد ، می توان برای بازیافت سهم خود به سایر بیمه‌گران مراجعه نماید.

-8/5  در صورتیکه زیاندیده از خدمات سازمان تامین اجتماعی یا سازمان‌های مشابه استفاده نماید تعهد بیمه‌گر در جبران هزینه پزشکی عبارت است از مازاد غرامت پرداخت شد، توسط سازمان مذکور تا میزان خسارت قابل پرداخت در این بیمه‌نامه .

ماده6 بیمه‌گر می‌تواند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این بیمه‌نامه برای هر حادثه متعهد است و یا این که اگر مبلغی قبلا پرداخت نموده با پرداخت مابه‌التفاوت آن تامیزان حداکثر تعهد ، اقدامات خود را در هر یک از مراحل قضایی متوقف و از خود سلب مسئولیت بنماید و در آن صورت رهبری و کنترل مذاکرات و جریان‌های حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه‌نامه را به بیمه‌گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید.  بنابراین بیمه‌گر در برابر هرگونه ادعای بعدی مسئولیتی نخواهد داشت.

ماده7 خسارت موضوع این بیمه‌نامه با اطلاع بیمه‌گذار مستقیما از طرف بیمه‌گر به شخص زیاندیده و یا ذوی‌الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه‌گر در مقابل بیمه‌گذار و شخص یا اشخاص زیاندیده بری‌الذمه می‌گردد.

ماده -8 در صورتیکه قبل از صدور رای توسط مراجع قضایی و یا ذیصلاح ، بیمه‌گر مبلغی بابت هزینه پزشکی پرداخت نموده باشد مبلغ پرداختی از مبلغ تعیین شده توسط مراجع مذکور کسر و مابه التفاوت آن حداکثر به میزان مندرج در شرایط خصوصی پرداخت می‌گردد.

بیمه‌نامه : این بیمه‌نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی کتبی 20 روزه از طرف بیمه‌گر یا بیمه‌گذار در موارد زیر فسخ شود:

از طرف بيمه گر :

– 1 / 9  درصورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسید‌های معین .

– 2 / 9  درصورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه‌گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوط.

– 3 / 9  در صورت کتمان یا اظهارخلاف واقع بیمه‌گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.

– 4 / 9  بعد از پرداخت هر خسارت که بیمه‌گر ملزم به پرداخت آن باشد .

– 5 / 9  فوت بیمه‌گذار و عدم انجام و وظایف بیمه‌گذار توسط ورثه یا منتقل الیه.

از طرف بيمه‌گذار:  در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا ازبین رفته و بیمه‌گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.

تبصره : در صورت فسخ از طرف بیمه‌گر ، باید حق بیمه مدتی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه‌گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه‌نامه) و در صورت فسخ بیمه‌نامه و از طرف بیمه‌گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.

– 6 / 9  متوقف شدن فعالیت بیمه‌گر به هر دلیل

– 7 / 9  عدم تمایل بیمه‌گذار به ادامه پوشش

فرانشیز درصدی از خسارت مالی قابل پرداخت می‌باشد که جبران آن براساس شرایط خصوصی بیمه‌نامه برعهده بیمه‌گذار خواهد بود و میزان آن در شرایط خصوصی بیمه‌نامه درج می‌گردد.

خسارت‌های معلول عوامل زیر، ولو این که بیمه‌گذار مسئول آنها شناخته شود از شمول تعهدات بیمه‌گر خارج است :

خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه‌گذار

خسارت ناشی از انفجار هسته‌ای وتشعشات رادیواکتیو

– خسارت ناشی از جنگ و انقلاب و شورش واعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل

خسارت ناشی از محکومیت جزائی و جرایم مربوطه

عدم رعایت تعهدات مندرج در ماده چهارم قرارداد

– خسارت جانی و مالی به بیمه‌گذار، شرکاء و کارکنان بیمه‌گذار در محل مورد بیمه

خسارت هایی که منشاء آن خارج از اختیار بیمه‌گذار می‌باشد از قبیل حوادث و بلایای طبیعی (سیل، زلزله، رانش زمین) مگر آنکه مسئولیت بیمه‌گذار در مراجع قضایی در بروز حادثه محرز گردد.

خسارت ناشی از عدم النفع

– کلیه هزینه‌های مربوط به دادرسی و کارشناسی ، تاخیر تادیه ، حق الوکاله و هرگونه هزینه در رابطه با دعاوی مطروحه

محکومیت نقدی به نفع دولت و همچنین مجازات‌های قابل خرید بیمه‌گذار از شمول تعهدات بیمه‌گر خارج است.

– حوادث ناشی از مصرف مسکرات ، مواد مخدر یا روانگردان توسط مقصر حادثه

– حوادث ناشی از درگیری ، نزاع و هرگونه اقدام به خودکشی

– حوادث ناشی از اعمال مجرمانه بیمه‌گذار به تشخیص مراجع قانونی ذیصلاح

– جرائم ، تخلفات و مطالبات شهرداری و سایر سازمان ها و جزای نقدی

– خسارت احتمالی قبل از صدرو بیمه‌نامه و یا اینکه منشاء آن قبل از تاریخ صدور بیمه‌نامه بوده باشد

– خسارت ناشی از تاخیر در انجام کار

– خسارت ناشی از عدم صلاحیت فنی مهندسین ناظر، طراح و محاسب

– خسارت‌های ناشی از وسیله نقلیه موتوری

– کلیه حوادثی که طبق نظر مراجع ذیصلاح بیمه‌گذار مسئول آن شناخته نمی‌شود.

هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر و یا اجرای این بیمه‌نامه در صورتی که از طریق مذاکره حل و فصل نشود به داور مرضی‌الطرفین ارجاع خواهد شد و رای داور مزبور قطعی و برای طرفین لازم‌الاتباع است. در صورتی که طرفین در مورد انتخاب داور مرضی‌الطرفین به توافق نرسند موضوع به هیأت داوری ارجاع و به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

-1 هریک از طرفیت یک نفر داور اختصاصی تعیین و به طرف دیگر معرفی می‌نماید.

-2 داوران اختصاصی قبل از بحث درباه موضوع مورد اختلاف به اتفاق ، داور دیگری را به عنوان سرداور انتخاب خواهند نمود.

-3 رای هیأت داوری با اکثریت آرا، معتبر و برای طرفین لازم‌الاتباع خواهد بود

-4 در صورتی که هریک از طرفین تا 30 روز بعد از انتخاب و معرفی داور طرف مقابل داور اخصاصی خود را تعیین نکند و یا داوران اختصاصی تا 30 روز در مورد تعیین سرداور ، به توافق نرسد هر یک از طرفین می‌توانند حسب مورد از دادگاه ذیصلاح درخواست تعیین داور یا سرداور بنماید.

مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه‌نامه دو سال است که از تاریخ انقضاء بیمه‌نامه منشاء دعوی شروع می‌شود و خساراتی که پس از دو سال از انقضاء بیمه‌نامه به بیمه‌گر اعلام گردد از شمول تعهدات بیمه‌نامه خارج است.

در مواردی که در این بیمه‌نامه ذکر نشده است برطبق قانون بیمه ، عرف بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.

باز گشت به صفحه بیمه مسئولیت