بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری

بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری

– به دلیل آتش سوزی در یک کارگاه نجاری واقع در خیابان پل چوبی، شش ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند. شدت آتش سوزی به حدی زیاد است که دود آن از میدان آزادی مشخص است. خسارات مالی در این حادثه بسیار سنگین پیش‌بینی می‌شود.

– حادثه آتش سوزی در یک کارگاه مبل و منبت در شهرستان ملایر به وقوع پیوست. به دلیل شدت آتش سوزی، حریق به کارگاه‌های مجاور نیز سرایت کرده است. بر اثر این حادثه خسارات مالی جبران ناپذیری بر جای ماند.

– آتش سوزی و انفجار مهیب در یک کارگاه نجاری در اطراف خیابان دلاوران رخ داد. آتش‌نشانان تمام تلاش خود را برای مهار شعله‌های آتش انجام دادند؛ اما چند دقیقه‌ای یک‌بار مایعات قابل اشتعالی که در کارگاه نجاری وجود داشت منفجر شده و آتش گسترده‌تر می‌شود.

چوب و آتش دو واژه جدایی‌ناپذیر هستند. حال تصور کنید تمامی این موارد در یک مکان کنار هم باشند: چوب، خاک اره، حلال‌های قابل اشتعال مثل تینر، انواع دستگاه‌هایی که با الکتریسته کار می‌کنند با احتمال بروز جرقه، بخاری‌های غیر استاندارد هیزمی و … با این اوصاف، چگونه می‌توان نگران بروز آتش سوزی نبود؟! در چنین شرایطی آتش در کمین و منتظر کوچک‌ترین غفلتی است تا تمام دارائی‌های موجود را در خود بلعیده و نابود کند!

بدون شک برای جبران خسارت ناشی از آتش سوزی در کارگاه‌های نجاری، بهترین راه استفاده از بیمه آتش سوزی است. به قول یکی از منبت‌کاران قدیمی که در ایام جوانی طعم آتش سوزی را در کارگاهش چشیده: “بیمه آتش سوزی برای کارگاه‌های نجاری حتی از اره فلکه هم واجب‌تر است”.

بنابراین به دلیل اهمیت بالای بیمه آتش سوزی، در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی بیمه آتش سوزی مخصوص کارگاه‌های نجاری بپردازیم.

1- چه خطراتی یک کارگاه نجاری را تهدید می‌کند؟

قبل از تهیه بیمه آتش سوزی برای کارگاه نجاری، ابتدا باید خطراتی که یک کارگاه نجاری را تهدید می‌کند به خوبی بشناسیم. بعد از شناخت خطرات، می‌توان بیمه آتش سوزی متناسب با آن‌ها را تعریف نمود. بیمه آتش سوزی برای کارگاه نجاری باید به شکلی طراحی شود که بتواند تمامی خطراتی که کارگاه را تهدید می‌کنند تحت پوشش خود قرار دهد. مهم‌ترین خطراتی که یک کارگاه نجاری را تهدید می‌کنند عبارت‌انداز:

  1. آتش سوزی به دلیل مشتعل شدن مواد چوبی
  2. آتش سوزی و انفجار به دلیل وجود مواد قابل اشتعال مثل رنگ، چسب، بنزین و تینر
  3. عدم اتصال سیم ارت به زمین در دستگاه‌های الکتریکی، ایجاد جرقه و آتش سوزی
  4. عدم آموزش کافی کارکنان برای پیش‌گیری و مقابله با آتش سوزی
  5. استفاده از بخاری هیزمی غیر استاندارد و بروز آتش سوزی
  6. آتش سوزی هنگام استفاده از حلال‌ها به دلیل عدم وجود سیستم تهویه مناسب
  7. عدم وجود سیستم‌های اعلام و اطفای حریق
  8. سرایت آتش به همسایه‌ها و خسارت زدن به آن‌ها

2- در یک کارگاه نجاری، چه اموالی در معرض خطر آتش سوزی هستند؟

قبل از تهیه بیمه آتش سوزی باید لیست کاملی از اموال و دارائی‌ها تهیه کرد. بیمه آتش سوزی باید بر اساس لیست مذکور تهیه شود تا در صورت بروز آتش سوزی و از بین رفتن اموال، بتوان تمام خسارت وارد شده را از محل بیمه آتش سوزی جبران نمود. مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند به شما کمک می‌کند تا در هنگام تهیه بیمه آتش سوزی لیست کاملی از اموال و دارائی‌ها را تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دهید. آتش سوزی در یک کارگاه نجاری می‌تواند به موارد زیر خسارت وارد کند:

  1. موجودی: بدون شک مهم‌ترین و ارزشمندترین موردی که می‌تواند بر اثر آتش سوزی در کارگاه نجاری از بین برود موجودی است. منظور از موجودی در بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، چوب و الوارهایی است که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کلیه تولیدات در حال ساخت و ساخته شده نیز به عنوان موجودی محسوب می‌شوند.
  2. تجهیزات و ابزارآلات: منظور از تجهیزات و ابزارآلات در بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، اره نواری یا اره فلکه، دستگاه رنده میزی، گندگی نجاری، اره میزی، کمپرسور هوا، فارسی بر، عمود بر، میخکوب بادی، منگنه کوب بادی، دریل، جعبه ابزار، دریل، میز کار، گیره دستی، متر و گونیا، مغار و چکش و … است.
  3. ساختمان: یکی دیگر از مواردی که در هنگام آتش سوزی دچار خسارت می‌شود ساختمانی است که کارگاه در آن واقع شده است. این ساختمان می‌تواند به شکل سوله یا بنایی با اسکلت آجری یا فلزی باشد.
  4. تأسیسات: منظور از تأسیسات در بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم برق رسانی (تابلوهای برق، ژنراتور و …)، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم‌های امنیتی (دزدگیر، دوربین مداربسته) و … است.
  5. محتویات و اثاثیه: آخرین مورد که شاید به نسبت چهار مورد قبلی اهمیت کم‌تری داشته باشد این مورد است. منظور از محتویات و اثاثیه، مواردی مثل یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، فرش و … است.

بیمه آتش سوزی نجاری3- بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری

تمامی خطراتی که در قسمت اول این مقاله گفته شد، می‌تواند منجر به آتش سوزی یا انفجار در کارگاه نجاری و خسارت به موجودی، تجهیزات و ابزارآلات، ساختمان، تأسیسات، محتویات و اثاثیه بشود. همچنین تمامی مواردی که در قسمت دوم مقاله بیان شد را می‌توان تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار داد.

نکته مهم: در هنگام تهیه بیمه آتش سوزی، ارزش اموال و دارائی‌ها را دقیق و مطابق ارزش روز تعیین کنید تا در زمان خسارت با مشکل مواجه نشوید. طبیعتاً هرچه قدر ارزش اموال و دارائی‌ها را کمتر اعلام کنید قیمت بیمه آتش سوزی نیز کمتر خواهد شد، اما یقیناً در زمان خسارت با مشکل مواجه شده و نمی‌توانید کل خسارت وارد شده را از محل بیمه آتش سوزی جبران نمایید.

4- پوشش‌های تبعی مهم در بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری

همانطور که قبلاً در مقاله ای جداگانه به نام بیمه آتش سوزی چیست؟ بیان شد، در بیمه آتش سوزی تعهدات تبعی زیادی وجود دارد که می‌توان با افزودن آن‌ها به تعهدات اصلی، دامنه پوشش دهی بیمه آتش سوزی را گسترش داد. در بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، دو تعهد تبعی خیلی مهم وجود دارد که توصیه می‌شود با پرداخت حق بیمه اضافی آن‌ها را به سایر تعهدات در بیمه آتش سوزی اضافه کنید:

  1. هزینه پاکسازی: بعد از وقوع آتش سوزی و قبل از شروع عملیات بازسازی، ابتدا محل باید از ضایعات و نخاله‌های به جای مانده از حادثه پاکسازی شود. تعهد تبعی هزینه پاکسازی در بیمه آتش سوزی کلیه هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری و انتقال ضایعات را پوشش می‌دهد.
  2. مسئولیت مالی در قبال همسایگان: در اغلب آتش سوزی‌هایی که در کارگاه‌های نجاری رخ می‌دهد، به دلیل حجم و شدت آتش سوزی، آتش به همسایه‌های مجاور نیز سرایت می‌کند. در این شرایط مسئولیت جبران خسارت همسایه‌های مجاور، با شخصی است که آتش از ملک وی ناشی شده است. به بیان ساده‌تر اگر کارگاه شما دچار حریق شود و آتش از کارگاه شما به همسایه سرایت کند و به آن خسارت وارد نماید، شما مسئول جبران خسارت وارد شده به همسایه هستید. تعهد تبعی مسئولیت مالی در قبال همسایگان در بیمه آتش سوزی، این قبیل هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در هنگام خرید بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، حتماً دو تعهد تبعی هزینه پاکسازی و مسئولیت در قبال همسایگان را به سایر تعهدات بیمه آتش سوزی اضافه نمایید.

5- بررسی بند به بند یک نمونه بیمه آتش سوزی نجاری

برای آشنایی کامل با بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری بهتر است نمونه واقعی از بیمه آتش سوزی که در بازار موجود است مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. بنابراین در این قسمت به بررسی و مقایسه نمونه‌های واقعی از بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف بیمه خواهیم پرداخت. این بخش با گذشت زمان و با بررسی بیمه‌های آتش سوزی مختلف کامل‌تر خواهد شد:

6- بیمه مسئولیت کارگاه نجاری

زمانی که حادثه‌ای در کارگاه نجاری رخ می‌دهد، علاوه بر اموال و دارائی‌ها، پرسنل و کارگرانی که در کارگاه مشغول به کار هستند نیز در معرض خطر می‌باشند. طبیعتاً از دست رفتن جان یک انسان بسیار مهم‌تر از خسارت به اموال و دارائی‌ها است. این در حالی است که بیمه آتش سوزی فقط خسارت وارد شده به اموال و دارائی‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین اگر در محیط کارگاه حادثه‌ای برای پرسنل و کارگران رخ دهد که منجر به فوت یا نقص عضو آن‌ها شود، یکی از افرادی که مسئول است و باید پاسخگوی دستگاه قضا باشد کارفرمای کارگاه نجاری است. به دلیل اهمیت بالای این موضوع و همچنین تفاوت آن با مبحث بیمه آتش سوزی کارگاه نجاری، در مقاله‌ای جداگانه با عنوان بیمه مسئولیت کارگاه نجاری به این موضوع پرداخته شده است. اکیداً توصیه می‌شود که مقاله مذکور را مطالعه نمایید.

افزودن دیدگاه