پوشش های تبعی بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی : پوشش‌های تبعی – قسمت اول

در مقاله قبلی با عنوان بیمه آتش سوزی چیست ، بیمه آتش سوزی را به صورت کلی معرفی کردیم. در آن مطلب بیان شد که خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی به دو دسته خطرات اصلی و خطرات تبعی تقسیم می‌شوند. همچنین، خطرات اصلی در بیمه آتش سوزی (آتش سوزی، انفجار و صاعقه) به طور مفصل معرفی و بررسی شد. اما در مقاله قبلی درباره خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی، به معرفی مختصر اکتفا کردیم. در ادامه قصد داریم 20 مورد از خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی را به طور مفصل بررسی نماییم. به منظور جلوگیری از طولانی شدن مطالب، 10 مورد از مهم‌ترین خطرات تبعی بیمه آتش سوزی را در این مقاله و 10 مورد دیگر را در مقاله بعدی بررسی خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروریست که تعداد خطرات تبعی قابل پوشش توسط بیمه آتش سوزی بیش از 30 مورد است. اما در این دو مقاله به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که عمومیت و کاربرد بیشتری دارند.

کلیه خطرات تبعی قابل پوشش توسط بیمه آتش سوزی سه ویژگی مهم دارند:

1- هر یک از این خطرات حق بیمه جداگانه‌ای دارند و در صورت تحت پوشش قرار گرفتن، حق بیمه آن‌ها به حق بیمه مربوط به خطرات پایه در بیمه آتش سوزی اضافه خواهد شد.

2- این خطرات در بیمه آتش سوزی به صورت مستقل از خطرات اصلی قابل ارائه نیستند. به عبارت دیگر، اموال و دارایی‌های بیمه‌گذار ابتدا باید تحت پوشش خطرات اصلی قرار گرفته باشند تا بتوان آن‌ها را تحت پوشش خطرات تبعی قرار داد.

3- خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی معمولاً شامل فرانشیز می‌شوند.

نکته: بررسی‌های انجام شده در این مقاله درمورد خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی، بر اساس شرایطی است که در حال حاضر توسط اغلب شرکت‌های بیمه اجرا می‌شود. اما ممکن است با توجه به سیاست‌های مدیریتی در برخی شرکت‌های بیمه، شرایط و استثنائات متفاوتی وجود داشته باشد. در آینده و در قالب مقاله و ویدئو به بررسی دقیق‌تر این تفاوت‌ها در بیمه آتش سوزی ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف خواهیم پرداخت.

بر اساس ماده 13 شرایط عمومی بیمه آتش سوزی ، در صورت موافقت شرکت بیمه می‌توان با پرداخت حق بیمه اضافی خطرات دیگری علاوه بر آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه(خطرات اصلی) را توسط بیمه آتش سوزی تحت پوشش قرار داد. در ادامه 10 مورد از این قبیل خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی مورد بررسی قرار گرفته است:

حتماً برای درک بهتر مطالب، ویدئوی مربوط به هر کدام از پوشش‌ها را نیز تماشا کنید. توضیحات ارائه شده در ویدئوها مکمل این مقاله است.

1- پوشش زلزله و آتش فشان

این پوشش در بیمه آتش سوزی، به طور همزمان خسارت‌های ناشی از زلزله و آتش‌فشان را جبران می‌کند. با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، پوشش زلزله یکی از مهم‌ترین پوشش‌های تبعی در بیمه آتش سوزی است. قیمت پوشش زلزله و آتش‌فشان در بیمه آتش سوزی به عوامل زیر بستگی دارد:

در همین رابطه مشاهده کنید: پوشش تبعی بیمه آتش سوزی(زلزله/ویدئو).

 

1- منطقه جغرافیایی که مورد بیمه در آنجا قرار دارد: با توجه به محل قرارگیری گسل‌ها، احتمال وقوع زلزله در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است. بنابراین در شهرهای زلزله خیز به دلیل بالا بودن احتمال وقوع زلزله، قیمت این پوشش در بیمه آتش سوزی نیز بیشتر است.

2- نوع سازه و اسکلت محل مورد بیمه: میزان استحکام بنا و مقاومت آن در برابر زمین‌لرزه، ارتباط مستقیمی با نوع سازه و اسکلت آن دارد. بنابراین هرچه قدر سازه محل مورد بیمه استحکام بیشتری داشته باشد، قیمت پوشش زلزله در بیمه آتش سوزی کاهش می‌یابد. انواع سازه و اسکلت در بیمه آتش سوزی به ترتیب مقاومت، به شرح زیر است:

  • طراحی، محاسبه و اجرا طبق آیین نامه شماره 2800 (ضد زلزله) و همچنین فضاهای باز و غیر مسقف
  • بتون و یا سوله
  • اسکلت فلزی
  • آجری
  • گلی (سنتی و قدیمی)

3- میزان سرمایه و ارزش مورد بیمه: طبیعتاً هرچه قدر ارزش مورد بیمه بیشتر باشد، حق بیمه پرداختی به همان نسبت در بیمه آتش سوزی افزایش می‌یابد.

ذکر چند نکته مهم در رابطه با پوشش زلزله و آتش‌فشان در بیمه آتش سوزی ضروری است:

نکته 1: خطر سرقت که به دلیل وقوع زلزله اتفاق بیفتد، توسط این تعهد پوشش ندارد.

نکته 2: خسارت‌هایی که ظرف 48 ساعت متوالی اتفاق می‌افتد، یک حادثه تلقی می‌شود.

نکته 3: خسارت‌هایی از قبیل ترک‌های سطحی و شکاف که مربوط به قبل از شروع بیمه آتش سوزی باشد، توسط این تعهد پوشش داده نمی‌شود.

نکته 4: فرانشیز خطر زلزله در بیمه آتش سوزی ، برای موارد مسکونی و غیرصنعتی تنها یک درصد و در موارد صنعتی پانزده درصد ارزش مورد بیمه است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

پوشش زلزله و آتش فشان در بیمه آتش سوزی

2- پوشش سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها

در بیمه آتش سوزی ، سیل به صورت زیر تعریف می‌شود و شرکت بیمه با توجه به این تعریف حدود تعهدات خود را تعیین می‌کند:

“سيل در حقيقت افزايش ارتفاع آب رودخانه و مسيل و بيرون زدن آب از آن و اشغال بخشي از دشت‌هاي حاشيه رودخانه مي‌باشد كه می‌تواند با غرقاب نمودن منطقه باعث وارد آمدن خسارت گردد. به عبارت ديگر، جاري شدن آب بيش از حد طبيعي به معناي طغيان رودخانه يا جريان سيلاب بر اثر بارندگي شديد و يا شكست آبگير و سد و يا پيشروي آب دريا و خارج شدن هريك از موارد مذكور از مسير طبيعي و اصلي خود، انباشت سريع روان آب‌هاي سطحي از هر منبع و ايجاد رودخانه گل توسط جريان آب ، با رعايت استثنائات ذيل در صورتي كه حداقل دو هكتار از زمين‌هاي خشك را فرا گيرد مورد تأييد و موافقت بيمه‌گر مي‌باشد”

 

پوشش تبعی سیل در بیمه آتش سوزی شامل استثنائاتی به شرح زیر است. تعهد سیل برای جبران خسارت این موارد پوششی ندارد:

  • هزينه تخليه، تعمير و پاك‌سازي آب‌روها و لوله‌هاي فاضلاب و چاه و پمپاژ آب‌هاي سطحي؛ مگر اينكه پوشش هزينه پاكسازي در بیمه آتش سوزی ابتياع شده باشد.
  • خسارت ناشي از سيل‌هاي زيرزميني، بالا آمدن آب دريا، درياچه و رودخانه كه علل ديگري غير از ريزش باران و ذوب برف داشته باشد.
  • زيان و خسارت ناشي از ريزش، نشست و يا لغزيدن طبقات زمين (رانش) كه به علل ديگري غيراز سيل ايجاد شده باشد.
  • هزينه پاكسازي گل و لاي و رسوبات ناشي از سيل در داخل محوطه محل مورد بيمه (فضاي غير مسقف) ؛ مگر اينكه پوشش هزينه پاكسازی در بیمه آتش سوزی را ابتياع كرده باشد.
  • خسارت وارده به اموال منقول مستقر در محوطه باز محل مورد بيمه ؛ مگر اينكه صراحتاً خلاف آن در بیمه آتش سوزی توافق شده باشد.
  • خسارت وارده به اموال خارج از محل مورد بيمه مانند درختان، گياهان، چاه‌ها، فاضلاب، آنتن‌هاي بيروني، پنل‌هاي خورشيدي و غیره ؛ مگر اينكه صراحتاً خلاف آن در بیمه آتش سوزی توافق شده باشد.
  • خسارت وارده به اموال مستقر در اماكن زير همكف، زيرزمين و زير سطح خيابان ناشي از خطرات مذكور، تحت پوشش این تعهد از بیمه آتش سوزی نمي‌باشد.
  • زيان و خسارات وارده به حصارهاي اطراف محوطه و درب‌هاي ورودي؛ مگر اينكه مورد تأييد كارشناس بيمه‌گر بوده و سرمايه آن در بیمه آتش سوزی درج گردد.
  • كليه ساخت و سازهايي كه در حريم قانوني و يا بستر دريا، درياچه، رودخانه(فصلي يا دائمي) مسيل، نهر و بركه طبيعي، تالاب ومناطق گودكه احتمال جمع شدن آب درآن‌ها وجود دارد و نيزكليه سازه‌هايي كه غير مجاز احداث شده باشند.

نکته: فرانشیز خطر سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها در بیمه آتش سوزی ، ده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

3- پوشش طوفان، گردباد و تندباد

منظور از طوفان، حرکت و جا به جایی هوا با سرعتی بیش از 62 کیلومتر بر ساعت است. برای اینکه خسارت توسط این پوشش تبعی در بیمه آتش سوزی قابل جبران باشد، باید وقوع طوفان، گردباد و تندباد توسط مراجع ذیصلاح تأیید شود. همچنین نباید سرعت آن کمتر از 62 کیلومتر بر ساعت باشد. ذکر این نکته ضروریست که بنا بر سیاست‌های مدیریتی در برخی شرکت‌های بیمه، سرعت‌های کمتر از 62 کیلومتر بر ساعت هم تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می‌گیرد.

 

پوشش تبعی طوفان، گردباد و تندباد در بیمه آتش سوزی شامل استثنائاتی به شرح زیر است. این استثنائات توسط پوشش طوفان در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیستند:

  • خسارات وارد بر اموال منقولي كه در فضاي باز قرار دارند؛ مگر اين كه توافق ديگري صورت پذيرفته باشد.
  • خسارات ناشي از تخريب زمين كه بر اثر وزش طوفان، تندباد و گردباد به وجود آمده باشد.
  • سرقت از محل مورد بيمه بعد از وقوع طوفان.
  • هزينه تعمير يا تعويض لوله‌هاي آب و آب‌روها.
  • خسارات ناشي از سقوط بهمن.
  • خسارات ناشي از امواج دريا.

نکته: فرانشیز پوشش طوفان، گردباد و تندباد در بیمه آتش سوزی ، ده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

پوشش طوفان گرد باد و طوفان

4- پوشش ترکیدگی لوله آب

دامنه تعهد شرکت بیمه برای جبران خسارت توسط پوشش ترکیدگی لوله آب در بیمه آتش سوزی ، به این شرح است:

“خسارت ناشي از تركيدن، لبريز شدن، نشت و جدا شدن اتصالات، گرفتگي و سر ريز شدن منابع و مخازن آب و دستگاه‌هاي تصفيه آب، سيستم‌هاي آب گرم و سرد، فلش تانك يا شبكه آبرساني و فاضلاب مربوط به محل مورد بيمه”

 

پوشش تبعی ترکیدگی لوله آب در بیمه آتش سوزی ، شامل استثنائاتی به شرح زیر است. این استثنائات توسط این پوشش در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیستند:

  • هرگونه هزينه مربوط به ترميم، استهلاک، فرسودگي و يا پوسيدگي دستگاه‌ها، منابع، مخازن و شبكه آبرساني.
  • خسارت وارد به دستگاه‌ها و شبكه لوله‌كشيِ منشأ حادثه منجر به خسارت.
  • در صورتي كه خسارت ناشي از سيل، طوفان، زلزله يا آتشفشان باشد؛ مگر آنكه خطرهاي مذكور تحت پوشش بيمه آتش سوزی قرار گرفته باشند.
  • خسارت‌هايي كه در اثر تخليه يا پركردن مخازن دستگاه‌هاي خودكار اطفاي حريق يا نشت از آن‌ها اتفاق افتد .
  • خسارت ناشي از رطوبت زمين، نهرهاي زيرزميني، چاه‌هاي آب و قنات.
  • پس‌زدگي و بالا آمدن آب چاه‌هاي فاضلاب ناشي از گرفتگي.
  • خسارت وارد به مورد بيمه به دلیل انجام عمليات و تعميرات ساختماني و لوله‌كشي و شستشو و آبياري.
  • خسارت آبديدگي مورد بيمه که ناشي از خطوط شبكه آبرساني و فاضلاب خارج از ساختمان محل مورد بيمه باشد.

نکته: فرانشیز پوشش ترکیدگی لوله آب در بیمه آتش سوزی ، ده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

5- پوشش ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف

دامنه تعهد شرکت بیمه برای جبران خسارت توسط پوشش ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف در بیمه آتش سوزی ، به این شرح است:

“خسارت ناشي از آب باران، برف و تگرگ؛ مشروط به اين كه از طريق بام و ديوارهاي ساختمان بوده؛ يا در اثر گرفتگي لوله‌ها، لبريز شدن آب‌روي شيرواني و ناودان‌ها و يا منابع و مخازن آب مربوط به محل مورد بيمه و همچنين دپو و ايجاد روان‌آب‌هاي ناشي از بارندگي و سنگيني برف باشد.”

 

پوشش تبعی ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف در بیمه آتش سوزی ، شامل استثنائاتی به شرح زیر است. استثنائات توسط این پوشش در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیستند:

  • هزينه برف روبي، ذوب كردن يخ و ترميم یا تعويض عايق‌كاري و آسفالت بام.
  • خسارت ناشي از نفوذ آب از سقف‌هاي شيشه‌اي يا شكاف‌هايي كه به دلیل تعمير يا تجديد بنا به وجود آمده باشد.
  • خسارت و خرابي ناشي از برف و تگرگ وارد به مورد بيمه‌اي كه در محدوده فضاي باز قرار گرفته باشد.
  • خسارت ناشي از رطوبت زمين، نهرهاي زيرزميني، چاه‌هاي آب و قنات.

نکته: فرانشیز پوشش ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف در بیمه آتش سوزی ، ده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

6- پوشش سقوط هواپیما و هلیکوپتر

خسارات ناشی از سقوط هواپیما، بالگرد، یا هر نوع اشیاء پرنده و اجسام ساقط شده از آن‌ها ، توسط این پوشش تبعی بیمه آتش سوزی قابل جبران است.

همچنین این پوشش شامل استثنائاتی به شرح زیر است و این استثنائات توسط پوشش سقوط هواپیما و هلیکوپتر در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیست:

  • خسارات ناشي از فرود هواپيما كه اجازه آن از طرف بيمه‌گذار صادره شده باشد ؛ مگر آنكه صراحتاً خلاف آن در بیمه آتش سوزی شرط شده باشد.
  • خسارات ناشي از جنگ و هرگونه عمليات خرابكارانه، خصمانه و هواپيما ربايي.
  • خسارات ناشي از بمب و يا هر نوع مواد منفجره ساقط شده از اشيا پرنده.

نکته: فرانشیز پوشش سقوط هواپیما و هلیکوپتر در بیمه آتش سوزی ، پانزده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

پوشش تبعی ناشی از سقوط هواپیما

7- پوشش شکست شیشه

خسارات ناشی از شکستن شیشه‌های منصوب در ساختمان به علت حادثه و برخورد جسم خارجی، توسط این پوشش تبعی بیمه آتش سوزی قابل جبران است. به این نکته مهم توجه کنید که تعهد شکست شیشه در بیمه آتش سوزی ، فقط شیشه‌های منصوب در ساختمان مانند شیشه‌های به کار رفته در درب‌ها، پنجره‌ها، نما، ویترین مغازه و … را پوشش می‌دهد. بنابراین تعهد شکست شیشه در بیمه آتش سوزی ، هیچ پوششی برای شیشه‌های غیر منصوب ندارد.

همچنین موارد زیر نیز توسط این تعهد در بیمه آتش سوزی پوشش ندارند:

  • شكست شيشه‌هاي ميان تهي مانند پارچ آب، فنجان و ….
  • شكست شيشه‌هاي تزئيني و يا قاب شده كه روي آن با حروف برجسته، نقره‌كاري، نقاشي يا تزئينات هنري ديگري صورت گرفته باشد، يا هر نوع شيشه‌هاي زينتي ؛ مگر اينكه بعنوان شيشه ويترين و يا درب ورودي ساختمان به كار رفته باشد.

همچنین این پوشش شامل استثنائاتی به شرح زیر است که این استثنائات توسط تعهد شکست شیشه در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیست:

  • شكست شيشه در اثر امواج حاصل از شكستن ديوار صوتي توسط هواپيماهاي با سرعت مافوق صوت و يا هر شيء ديگري كه سرعت آن برابر سرعت صوت و يا بيشتر از آن باشد.
  • خسارات ناشي از تعويض يا تعمير پنجره درخصوص شيشه‌هاي شكسته شده.
  • خسارات ناشي از جنگ، شورش، آشوب و بلوا
  • شكست شيشه در اثر طراحي غلط يا نشست ساختمان
  • زيان ناشي از توقف يا تعطيلي كار يا از دست دادن منافع

نکته: فرانشیز پوشش شکست شیشه در بیمه آتش سوزی ، بیست درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

8- پوشش سرقت

خسارات ناشی از فقدان یا خرابی اموال بیمه شده که به دلیل دزدی با شکست حرز روی دهد، توسط این پوشش تبعی بیمه آتش سوزی قابل جبران است.

نکته 1: تعهد سرقت در بیمه آتش سوزی ، هم خسارت فقدان و هم خسارت خرابی اموال بیمه شده ناشی از سرقت را پرداخت می‌کند؛ البته با این شرط که لیست و قیمت اموال مفقودی و خراب شده، در بیمه آتش سوزی ذکر شده باشد. بنابراین خسارت و آسيب وارده به درب و ورودي‌هاي محل مورد بيمه و ساير تخريب‌هايي كه ناشي از ورود سارق به محل مورد بيمه ‌باشد، در صورتي قابل پرداخت است كه سرمايه آن بخش نيز تحت پوشش خطر سرقت در بیمه آتش سوزی قرار گرفته باشد.

نکته 2: تعهد سرقت در بیمه آتش سوزی فقط دزدی‌هایی را پوشش می‌دهد که به واسطه آن، حرز از بین برود. برای درک بهتر مفهموم حرز حتماً ویدئوی بالا را تماشا کنید.

موارد زير، دزدي با شكست حرز محسوب مي‌شود:

  • بالا رفتن از ديوار محل استقرار اموال بيمه شده، شكستن درب و يا پنجره، خراب كردن ديوار و نظاير آن.
  • باز كردن درب به وسيله كليد تقلبي و ساير آلات و ادواتي كه عرفاً براي باز كردن قفل به كار نمي‌رود.
  • ورود سارق به محل قرار گرفتن اموال بيمه شده در شب و اختفا در محل و انجام سرقت، سپس خروج از محل پس از شروع به كار مجدد.

همچنین پوشش سرقت شامل استثنائاتی به شرح زیر است که این قبیل خسارات توسط این پوشش در بیمه آتش سوزی قابل جبران نیست:

  • دزدي‌هاي ناشي از جنگ، اعتصاب، اغتشاش، شورش و بلوا.
  • دزدي‌هايي كه در هنگام آتش سوزي، انفجار، سيل و زلزله رخ مي‌دهد.
  • دزدي‌هايي كه به وسيله خدمتگزاران يا افرادي كه با بيمه‌گذار در يك جا زندگي مي‌كنند روي مي‌دهد.
  • سرقت‌هاي مسلحانه، دله دزدي و تقلب.
  • اموالي كه قابليت جابجايي داشته از قبيل لب‌تاپ، تلفن همراه و دوربين و امثالهم.
  • استثنائات ماده 30* از شرایط عمومی استفاده از بیمه آتش سوزی تحت پوشش سرقت نمي‌باشد.
  • اموال بيمه شده مستقر در پاركينگ و مشاعات منازل مسكوني تحت پوشش سرقت نمي‌باشد مگر در بيم‌ نامه ذكر گرديده باشد.

* ماده ۳۰ شرایط عمومی بیمه آتش سوزی: مسکوکات، پول، اوراق بهادار، اسناد، فلزات قیمتی به هر شکل، جواهرات و مروارید، سنگ‌های قیمتی سوارنشده، هرگونه اسناد و نسخ خطی و همچنین هزینه بازسازی نقشه، جمع آوری مجدد اطلاعات و یا تنظیم دفاتر بازرگانی، تحت این بیمه نامه پوشش ندارد مگر آن که صراحتاً خلاف آن شرط شده باشد.

بیمه‌گذار هم پس از خرید پوشش سرقت در بیمه آتش سوزی وظایفی دارد. در صورت انجام صحیح این وظایف است که می‌تواند خسارت خود را به طور کامل از شرکت بیمه دریافت کند. بيمه‌گذار موظف است علاوه بر پرداخت حق بيمه مقرر و انجام اقدامات ايمني و امنيتي در جهت جلوگيري از وقوع سرقت، چنانچه اموال بيمه شده به سرقت رفته و يا در نتيجه سرقت خسارتي به آن وارد شود اقدامات ذيل را به عمل آورد:

  • بلافاصله پس از سرقت، اداره آگاهي يا كلانتري يا ساير مراجع انتظامي ذيصلاح را آگاه كرده و در زمينه دستگيري سارق و كشف اموال مسروقه اقدام و با مقامات ذيصلاح همكاري لازم را معمول دارد.
  • موضوع را فوراً با ذكر مبلغ تقريبي خسارت، به بیمه گر اعلام دارد. اين اطلاع ممكن است شفاهي، تلفني يا تلگرافي باشد. پس از آن بايد کتباً به وسيله تكميل فرم اعلام خسارت و يا از طريق نامه سفارشي يا نامه با اخذ رسيد نيز به بيمه‌گر اعلام گردد.
  • ظرف مدت دو روز پس از اعلام خسارت، فهرست جامعي شامل اموال مسروقه يا خسارت ديده تهيه و در اختيار بيمه‌گر قرار دهد.
  • چنانچه متعاقب وقوع حادثه، اطلاعاتي در مورد سرقت به دست آمد بلافاصله بيمه‌گر را از آن مطلع كند.
  • چنانچه بيمه‌گذار وظايف خود را به موقع انجام ندهد بيمه‌گر مي‌تواند با توجه به ميزان تقصير بيمه‌گذار از جبران تمام يا بخشي از خسارت خودداري كند.

نکته: فرانشیز پوشش سرقت در بیمه آتش سوزی ، ده درصد به عنوان سهم بیمه‌گذار است. البته بر طبق درخواست بیمه‌گذار و نظر شرکت بیمه احتمال دارد که توافق دیگری در مورد فرانشیز صورت گیرد.

شرایط بیمه آتش سوزی

9- پوشش رانش، نشست و فروکش کردن زمین

حرکت لایه‌های رسوبی سطح زمین در سطوح شیبدار را رانش زمین می‌گویند. رانش زمین به صورت پایه در بیمه آتش سوزی پوشش ندارد اما می‌توان خسارات ناشی از رانش، نشست و فروکش کردن زمین را توسط این پوشش تبعی بیمه آتش سوزی جبران نمود.

نکته 1: توجه شود که رانش زمین با زلزله کاملاً متفاوت است. زلزله در لایه‌های زیرین زمین اتفاق می‌افتد اما رانش در لایه‌های سطحی. همچنین زلزله به نسبت رانش زمین مقیاس بسیار وسیع‌تری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نکته 2: اگر رانش زمین به طور طبیعی رخ دهد، خسارت وارده توسط بیمه آتش سوزی پوشش دارد. اما اگر رانش زمین به دلیل عوامل غیر طبیعی مانند گودبرداری غیر اصولی باشد، خسارت وارده توسط بیمه آتش سوزی پوشش داده نمی‌شود.

10- پوشش هزینه پاکسازی

بعد از حوادثی نظیر آتش سوزی، انفجار، زلزله، سیل، طوفان و … محل مورد بیمه صدمه زیادی می‌بیند. برای بازسازی، ابتدا باید محل مورد نظر کاملاً پاکسازی شود. جمع‌آوری و حمل ضایعات و پاکسازی محل هزینه‌هایی دارد که به صورت پایه توسط بیمه آتش سوزی پوشش ندارند. اما می‌توان هزینه‌های جمع‌آوری و حمل ضایعات را بوسیله تعهد هزینه پاکسازی در بیمه آتش سوزی پوشش داد. بنابراین با خرید این تعهد، در زمان بروز حادثه بیمه آتش سوزی علاوه بر هزینه‌های بازسازی، هزینه پاکسازی محل را نیز پوشش می‌دهد.

نکته 1: سقف تعهد قابل ارائه از طرف شرکت‌های بیمه برای این پوشش، حداکثر معادل 20% کل سرمایه تحت پوشش بیمه آتش سوزی است. یعنی اگر در بیمه‌نامه‌ای کل سرمایه ساختمان و اثاثیه تحت پوشش بیمه آتش سوزی 100میلیون تومان باشد، حداکثر تعهد قابل ارائه برای پوشش هزینه پاکسازی معادل 20میلیون تومان است.

نکته 2: نرخ تعهد هزینه پاکسازی در بیمه آتش سوزی معادل 50% مجموع نرخ‌های خطرات تحت پوشش بیمه نامه که باعث آسیب کلی* به محل مورد بیمه می‌شوند، است. بنابراین تعهد هزینه پاکسازی قیمت بالایی ندارد و توصیه می‌شود حتماً این تعهد به سایر تعهدات در بیمه آتش سوزی اضافه شود.

* خطراتی که باعث آسیب کلی می‌شوند به خطراتی گویند که کل سرمایه را در بیمه آتش سوزی تحت پوشش دارند، مانند: آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل، زلزله، آتش‌فشان و غیره . همچنین خطراتی که باعث آسیب غیر کلی می‌شوند به خطراتی گویند که سرمایه مربوط به آن‌ها شامل کل سرمایه بیمه آتش سوزی نیست، مانند خطرات شکست شیشه، سرقت و … که فقط بخشی از کل سرمایه را شامل می‌شوند.

افزودن دیدگاه