دانستنی های بیمه آسانسور

بیمه آسانسور (بیمه مسئولیت مدنی نگهداری آسانسور)

بیمه آسانسور چیست؟ بیمه آسانسور چه پوشش‌هایی دارد؟ آیا بیمه آسانسور اجباریست؟ بیمه آسانسور مسئولیت چه افرادی را پوشش می‌دهد؟ آیا بیمه آسانسور به عهده مدیر ساختمان است؟ قیمت بیمه آسانسور چقدر است؟ هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستأجر؟ آیا برای استفاده از بیمه آسانسور نیاز به دریافت تأییدیه استاندارد آسانسور است؟

آسانسور وسیله بسیار مفیدی است، اما مانند اغلب اختراعات بشر می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی حوادث آسانسور، خسارت‌های ناشی از این حوادث، مسئولیت افراد مختلف در قبال این خسارات و چگونگی جبران خسارت وارد شده توسط «بیمه آسانسور» بپردازیم.

اولین باری که توی عمرتون آسانسور دیدین رو یادتونه؟!!! چند سالتون بود؟ آیا می‌ترسیدین سوار آسانسور بشین؟ یه کم فکر کنید حتما یادتون میاد.
من یادمه اولین باری که آسانسور دیدم کی بوده، دقیقاً با تمام جزئیات یادمه… اوایل دهه هفتاد … یه ساختمون 10 طبقه بتونی با نمای بیرونی سیمانی یکدست خاکستری … وارد لابی که شدیم، به خاطر نور لامپ‌های مهتابی و رنگ سفید دیوارها یهو همه جا سفید شد. در انتهای لابی ورودی آسانسورها قرارداشت … دو تا درب فلزی که روی هرکدوم یه شیشه عمودی باریک و دراز بود. یکی از آسانسورها مخصوص طبقات فرد و اون یکی برای طبقات زوج بود. خونه عموی من در طبقه دهم ساختمون بود و اون موقع ازین بابت خیلی خوشحال بودم چون مدت زمان بیشتری رو آسانسور سواری می‌کردم! یادمه هروقت می‌رفتیم خونه عمو، یکی از تفریحات من و پسرعموم آسانسوربازی بود … توی تک تک طبقات توقف می‌کردیم … یکی از پله می‌رفت و یکی دیگه با آسانسور و مسابقه می‌ذاشتیم که کی زودتر می‌رسه … خلاصه به خاطر علاقه‌ای که به ارتفاع دارم، آسانسور هم همیشه برام وسیله جالبی بود. تا اینکه بزرگ‌تر شدم و فهمیدم بعضی آدما، برعکس من، نه تنها از آسانسورسواری لذت نمی‌برن بلکه از آسانسور می‌ترسن! من همیشه برام سوال بود که دلیل ترس این افراد چیه؟! آخه آسانسور به این باحالی، ترس نداره که … تا اینکه بزرگ‌تر شدم و متوجه شدم که این موجود به ظاهر باحال می‌تونه خیلی خطرناک باشه … پاره شده کابل‌ها و سقوط ناگهانی آسانسور، گیر افتادن لای درب و حرکت همزمان کابین آسانسور، ایراد فنی در ترمزهای اضطراری، قطع ناگهانی برق و گیر افتادن در کابین آسانسور و خیلی موارد دیگه.

1- در حوادث آسانسور چه خسارت‌هایی رخ می‌دهد؟

خسارت‌های ناشی از حوادث آسانسور را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • هزینه‌های پزشکی برای درمان مصدومین حادثه
  • دیه فوت و یا نقص عضو افراد حادثه دیده
  • خسارت‌های مالی وارد شده به بار (برای آسانسورهایی که مخصوص حمل بار هستند.)

خسارت های مربوط به حوادث آسانسور

2- در حوادث آسانسور چه افرادی مسئول هستند؟

در حوادث آسانسور، مقصرین را می‌توان به چهار دسته کلی به شرح زیر تقسیم کرد:

  • سازنده آسانسور و قطعات آن، شرکت یا ناظر تأییدکننده استاندارد آسانسور:

در بسیاری از حوادث آسانسور، ممکن است قصور از سازنده آسانسور و همچنین شرکتی باشد که استاندارد آسانسور را تأیید کرده است.

  • شرکت طرف قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور:

آسانسور باید به صورت ماهیانه توسط شرکت‌های دارای گواهینامه معتبر، بازدید و رفع نقص شود. به همین دلیل احتمال دارد قصور این افراد نیز در حوادث آسانسور مؤثر باشد.

  • مالکین و بهره‌برداران ساختمان و نماینده آن‌ها به عنوان مسئول نگهداری ساختمان(مدیریت ساختمان):

بر اساس مبحث 22 مقررات ملی ساختمان با موضوعیت مراقبت و نگهداری از ساختمان، مالکین و بهره‌برداران و نماینده آن‌ها به عنوان مسئول نگهداری(مدیریت ساختمان)، در صورت سهل‌انگاری در انجام وظایف خود، یکی دیگر از مقصرین در حوادث آسانسور هستند.

  • شخص استفاده کننده از آسانسور:

در برخی موارد هم ممکن است بروز حادثه به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی توسط استفاده‌کننده باشد. برای مثال استفاده از آسانسور بیش از ظرفیت مجاز آن و یا استفاده از آسانسوری که در مورد خرابی آن هشدار داده شده است.

در صورت بروز حوادث آسانسور، بر اساس رأی مراجع قضایی هر کدام از افراد فوق می‌توانند به سهمی در بروز حادثه مقصر شناخته شوند. بنابراین هرکدام باید به سهم خود خسارت وارد شده را جبران نمایند. برای جبران خسارت وارد شده، محصولات بیمه‌ای مختلفی متناسب با نوع فعالیت هرکدام از چهار گروه فوق طراحی شده است. اما در این مقاله قصد داریم فقط به تحلیل و بررسی محصول بیمه‌ای طراحی شده برای گروه سوم، به عنوان مالکین و بهره‌برداران ساختمان، بپردازیم. این محصول بیمه‌ای در بازار با نام بیمه آسانسور شناخته شده است.

بحث درباره محصولات بیمه‌ای مرتبط با سه گروه دیگر را در مقالات جداگانه پیگیری خواهیم کرد.

3- بیمه آسانسور چیست؟

در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی به منظور جابجایی عمودی افراد و محموله‌ها از آسانسورهای مسافربر و باربر استفاده می‌شود. حال اگر آسانسوری بر اثر حادثه منجر به بروز خسارت جانی یا مالی شود، یکی از مقصرین حادثه مالکین و بهره‌برداران ساختمان و در رأس آن‌ها مدیریت ساختمان (به عنوان مسئول نگهداری) است. بنابراین پس از تعیین درصد قصور از طرف مراجع قضائی، مالکین و بهره‌برداران باید به اندازه تقصیر خود از بروز حادثه، خسارت وارد شده را جبران نمایند. به همین منظور محصول بیمه‌ای با نام بیمه آسانسور طراحی شده است. بیمه آسانسور در چنین مواقعی می‌تواند کلیه خسارت‌های جانی یا مالی وارد شده را جبران نماید.

سوال 1: آیا بیمه آسانسور خسارت وارد شده به خود آسانسور را هم جبران می‌کند؟

خیر، بیمه آسانسور فقط خسارت‌های وارد شده به مسافران و یا محموله‌های موجود داخل آسانسور را جبران می‌کند.

نکته: در صنعت بیمه محصولی به نام بیمه آسانسور وجود ندارد. در واقع عبارت بیمه آسانسور خلاصه شده نام اصلی این محصول بیمه‌ای می‌باشد. بیمه آسانسور در برخی شرکت‌ها با اسم « بیمه مسئولیت مدنی نگهداری آسانسورها » و در برخی دیگر با اسم « بیمه مسئولیت مدنی دارندگان آسانسور در قبال استفاده کنندگان » ارائه می‌شود. بیمه آسانسور زیر مجموعه بیمه‌های مسئولیت مدنی عمومی است. در اصل به وسیله بیمه آسانسور، مسئولیت مدنی دارندگان آسانسور در قبال استفاده‌کنندگان بیمه می‌شود.

(برای درک بهتر مفهوم مسئولیت، رجوع شود به مقاله بیمه مسئولیت مدنی چیست؟ ، بخش اول با عنوان مسئولیت چیست؟)

سوال 2: آیا بیمه آسانسور خسارت وارد شده به شخص مالکین و بهره‌برداران ساختمان را جبران می‌کند؟

جبران خسارت وارد شده به شخص مالک و بهره‌بردار ساختمان توسط بیمه آسانسور کاملاً بستگی به نوع طراحی محصول در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف دارد:

  • در برخی از شرکت‌های بیمه همانطور که گفته شد، بیمه آسانسور در اصل مسئولیت دارندگان آسانسور در قبال استفاده‌کنندگان را پوشش می‌دهد. بنابراین بیمه آسانسور در حالت پایه هیچ پوششی برای مالکین و بهره‌برداران ندارد.
  • اما در برخی از شرکت‌های بیمه، در حالت پایه، بیمه آسانسور مالکین و بهره‌برداران را هم پوشش می‌دهد.
  • همچنین در برخی از شرکت‌های بیمه در حالت پایه پوششی برای این مورد وجود ندارد اما می‌توان با پرداخت حق بیمه اضافی، بیمه آسانسور را ارتقا داد و دارندگان آسانسور را نیز تحت پوشش بیمه آسانسور قرار داد.

پرداخت بیمه آسانسور

4- تعهدات در بیمه آسانسور چگونه ارائه می‌شوند؟

همانطور که در بخش اول همین مقاله بیان شد، خسارت‌های ناشی از حوادث آسانسور شامل هزینه‌های پزشکی، دیه فوت یا نقص عضو و خسارات مالی می‌باشند. برای پوشش دادن کلیه این خسارات، تعهدات در بیمه آسانسور به شکل زیر ارائه می‌شوند:

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه پزشکی برای هر نفر در هر حادثه

این عدد بیان‌گر سقف تعهد بیمه آسانسور، برای جبران هزینه پزشکی برای یک نفر در یک حادثه می‌باشد. مقدار این پوشش در بیمه آسانسور بر اساس درخواست بیمه‌گذار تعیین می‌گردد. از طرفی، عموماً شرکت‌های بیمه برای ارائه این پوشش در بیمه آسانسور محدودیت دارند و نمی‌توان مقادیر بسیار بالا برای آن انتخاب نمود.

برای مثال فرض کنیم پوشش « حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه پزشکی برای هر نفر در هر حادثه » در بیمه آسانسور ، 10میلیون تومان تعیین شده است. اگر استفاده کننده از آسانسور دچار حادثه شود، بیمه آسانسور تا سقف 10میلیون تومان هزینه‌های درمانی وی را جبران خواهد کرد.

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر جهت هزینه پزشکی در طول مدت اعتبار بیمه نامه:

این عدد در بیمه آسانسور بیان‌کننده سقف تعهدات شرکت بیمه برای پرداخت هزینه‌های درمانی برای حوادث آسانسور است. این عدد در بیمه آسانسور حتماً باید مضرب صحیحی* از « حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه پزشکی برای هر نفر در هر حادثه » باشد.

برای مثال عدد 40میلیون تومان چهار برابر عدد 10میلیون تومان است. بدین معنا که سقف پرداختی بیمه آسانسور برای جبران هزینه‌های درمانی هر خسارت برای هر نفر 10میلیون تومان است. یعنی از یک هزینه درمانی 25میلیون تومانی برای تنها یک نفر، فقط 10میلیون تومان آن توسط بیمه قابل پرداخت است. اما اگر در یک یا چند حادثه در طی مدت اعتبار بیمه آسانسور، چهار نفر آسیب ببینند، شرکت بیمه تا سقف 10میلیون تومان برای هزینه‌های درمانی هر فرد پرداخت می‌کند. به همین ترتیب بیمه آسانسور پنج حادثه 8میلیون تومانی، ده حادثه 4میلیون تومانی، هشت حادثه 4میلیون تومانی و … را پوشش می‌دهد.

* در بیمه آسانسور بهترین حالت برای انتخاب این مضرب، معیار قرار دادن ظرفیت آسانسور است. یعنی اگر ظرفیت آسانسور 5 نفر و « حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه پزشکی برای هر نفر در هر حادثه » 10 میلیون تومان باشد، مقدار مناسب برای « حداکثر تعهد بیمه‌گر جهت هزینه پزشکی در طول مدت اعتبار بیمه نامه » در بیمه آسانسور 50 میلیون تومان است.

  • حداکثر تعهد بیمه گر برای غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر در هر حادثه:

اگر استفاده‌کننده از آسانسور بر اثر حادثه فوت کند یا دچار نقص عضو شود، دارندگان آسانسور باید دیه فوت یا نقص عضو فرد حادثه دیده را پرداخت کنند. این تعهد در بیمه آسانسور برای خسارت وارد شده به یک نفر در یک حادثه، به اندازه دیه مرد مسلمان در ماه حرام پوشش دارد. در سال 1398 دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام 360 میلیون تومان است.

نکته: توجه شود که در بیمه آسانسور این تعهد بر اساس دیه ماه حرام ارائه می‌شود.

  • حداکثر تعهد بیمه گر جهت غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت اعتبار بیمه نامه:

مبلغی که برای این قسمت بیان می‌شود، سقف تعهدات جانی شرکت بیمه در بیمه آسانسور است. یعنی اگر کل خسارت جانی وارد شده از این عدد بیشتر شود، شرکت بیمه فقط تا سقف تعهداتش در بیمه آسانسور، الزام به پرداخت خسارت دارد. این عدد در بیمه آسانسور باید مضرب صحیحی* از دیه مرد مسلمان در ماه حرام باشد. برای مثال عدد 1 میلیارد و 440 میلیون تومان دقیقا چهار برابر عدد 360 میلیون تومان است.

* در بیمه آسانسور بهترین حالت برای انتخاب این مضرب معیار قرار دادن ظرفیت آسانسور است. « حداکثر تعهد بیمه گر برای غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر در هر حادثه » با توجه به دیه ماه حرام در سال 98، مبلغ 360 میلیون تومان است. به طور مثال اگر ظرفیت آسانسور 5 نفر باشد، مقدار مناسب برای « حداکثر تعهد بیمه گر جهت غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت اعتبار بیمه نامه » در بیمه آسانسور 1 میلیارد و 800 میلیون تومان می‌باشد.

نکته مهم: تا زمانی که سقف تعهدات جانی بیمه آسانسور (برای مثال 1 میلیارد و 80 میلیون تومان) پر نشده باشد، بیمه آسانسور خسارت جانی ناشی از هر تعداد حادثه را جبران می‌کند. اما از آن‌جایی که غرامت فوت و نقض عضو برای هر نفر در هر حادثه 360 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین در یک حادثه مبلغی بیشتر از 360 میلیون تومان برای یک نفر پرداخت نمی‌شود. به بیان ساده‌تر، بیمه آسانسور می‌تواند سه عدد خسارت 360 میلیون تومانی، ده عدد خسارت 108میلیون تومانی، بیست عدد خسارت 54 میلیون تومانی و … را جبران ‌نماید. اما بیمه آسانسور نمی‌تواند به صورت یکجا برای یک نفر در یک حادثه خسارت  500 میلیون تومانی را جبران کند.

  • حداکثر تعهد بیمه گر برای جبران خسارت مالی در هر حادثه:

مبلغی که برای این قسمت در بیمه آسانسور بیان می‌شود، سقف تعهد مالی شرکت بیمه در هر حادثه می‌باشد. برای مثال فرض می‌کنیم این عدد در بیمه آسانسور 200 میلیون تومان انتخاب شده است. بر اثر حادثه آسانسور باربر، 500 میلیون تومان خسارت مالی به محموله وارد می‌شود که بر اساس حکم مراجع قضائی جبران 150 میلیون تومان از کل خسارت بر عهده مالکین و بهره‌برداران ساختمان است. در اینجا بیمه آسانسور 150 میلیون تومان، منهای فرانشیز، را پرداخت می‌کند.

نکته: این پوشش در بیمه آسانسور فقط برای آسانسورهایی که کاربری آنها باربر است قابل ارائه می‌باشد و برای آسانسورهای مخصوص حمل افراد ارائه نمی‌شود.

  • حداکثر تعهد بیمه گر برای جبران خسارت مالی در طول مدت اعتبار بیمه نامه:

مبلغی که برای این قسمت بیان می‌شود سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در بیمه آسانسور است. یعنی اگر کل خسارت‌های مالی وارد شده در حوادث مختلف از این عدد بیشتر شود، شرکت بیمه فقط تا سقف تعهداتش در بیمه آسانسور الزام به پرداخت خسارت دارد. این عدد باید مضرب صحیحی از « حداکثر تعهد بیمه‌گر برای جبران خسارت مالی در هر حادثه » باشد. برای مثال 600 میلیون تومان دقیقا سه برابر عدد 200 میلیون تومان است. میزان این ضریب در بیمه آسانسور بسته به نظر بیمه‌گذار و با توجه به ارزش و میزان آسیب‌پذیری محموله‌هایی که عموماً توسط آسانسور جابه‌جا می‌شوند تعیین می‌گردد.

نکته مهم: تا زمانی که سقف تعهدات مالی بیمه آسانسور (برای مثال 600 میلیون تومان) پر نشده باشد، این بیمه خسارت مالی ناشی از هر تعداد حادثه را جبران می‌کند. اما از آن‌جایی که حداکثر تعهد بیمه گر برای جبران خسارت مالی در هر حادثه 200 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین در یک حادثه مبلغی بیشتر از 200 میلیون تومان پرداخت نمی‌شود. به بیان ساده‌تر، این بیمه آسانسور می‌تواند سه عدد خسارت 200 میلیون تومانی، ده عدد خسارت 60 میلیون تومانی، بیست عدد خسارت 30 میلیون تومانی و … را جبران ‌نماید. اما این بیمه آسانسور نمی‌تواند به صورت یک‌جا در یک حادثه خسارت 300میلیون تومانی را جبران کند.

حداکثر تعهدات در بیمه آسانسور

5- بیمه آسانسور بدون استاندارد

دارندگان آسانسور و مدیریت ساختمان به عنوان مسئول نگهداری، قبل از تهیه بیمه آسانسور حتماً باید دو مورد زیر را رعایت کنند:

  • استاندارد آسانسور: قبل از تهیه بیمه آسانسور مدیر ساختمان باید به صورت سالیانه برای دریافت استاندارد آسانسور از سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نماید. دریافت استاندارد آسانسور کار بسیار راحت و کم هزینه‌ای است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت http://lift.isiri.gov.ir/ مراجعه کنید.
  • سرویس آسانسور: قبل از خرید بیمه آسانسور، مدیر ساختمان باید با یک شرکت معتبر سرویس و نگهداری آسانسور به منظور سرویس‌های ماهیانه قرارداد داشته باشد.

نکته: در ارتباط با بیمه آسانسور، یکی از مدارکی که شرکت‌های بیمه در هنگام پرداخت خسارت از دارندگان آسانسور طلب می‌کنند، استاندارد آسانسور است. بنابراین سالیانه برای دریافت استاندارد آسانسور باید اقدام نمود زیرا حوادث مربوط به آسانسورهای فاقد استاندارد توسط بیمه آسانسور پوشش ندارد.

6- هزینه بیمه آسانسور چقدر است؟

فاکتورهای زیر در تعین حق بیمه (قیمت) بیمه آسانسور تأثیرگذارند:

  • تعداد آسانسورها
  • میزان تعهدات برای هزینه‌های پزشکی، دیه فوت و نقص عضو و خسارات مالی
  • تعداد ایستگاه‌های توقف آسانسور
  • نوع آسانسور (مسافربر یا باربر)
  • ظرفیت آسانسور
  • نوع کاربری ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی)
  • درب دار و بدون درب بودن کابین آسانسور

نکته: در بیمه آسانسور عموماً موارد فوق در تعیین حق بیمه تأثیرگذارند؛ اما بر اساس سیاست‌های مدیریتی و نوع طراحی محصول در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، ممکن است فاکتورهای دیگری نیز در تعیین حق بیمه ملاک قرار داده شوند. همچنین در برخی موارد اضافه نرخ یا تخفیف نیز اعمال می‌گردد.

7- آیا بیمه آسانسور اجباری است؟

خیر، بیمه آسانسور اجباری نیست و هیچ وقت مالکین و بهره‌برداران ساختمان به خاطر عدم تهیه بیمه آسانسور جریمه نمی‌شوند. اما در هنگام حوادث آسانسور، مراجع قضایی برای وصول خسارت حادثه‌دیدگان به هیچ وجه شوخی ندارند. دراین‌صورت اگر ساختمان بیمه آسانسور نداشته باشد، مالکین برای جبران خسارت با مشکلات بسیار جدی روبرو می‌شوند. و این در حالیست که هزینه تهیه بیمه آسانسور چیزی در حدود یک درصد کل هزینه‌های سالیانه ساختمان را شامل می‌شود!!!

8- تهیه بیمه آسانسور به عهده کیست؟

مدیریت ساختمان به عنوان مسئول نگهداری باید هرساله برای خرید و تمدید بیمه آسانسور اقدام نماید. ذکر این نکته ضروریست که اگر آسانسوری دچار حادثه شود همگی مالکین در جبران خسارت سهیم هستند، اما یقیناً سهم مدیریت ساختمان به خاطر سهل‌انگاری در انجام وظایف بیشتر است.

9- هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستأجر؟

بیمه آسانسور جزء هزینه‌های اساسی ساختمان می‌باشد که به عهده مالک یا همان موجر است.

10- بیمه آسانسور یا بیمه مسئولیت هیأت مدیره؟

بیمه آسانسور با بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان بسیار متفاوت است و دو محصول بیمه‌ای مجزا هستند. بیمه مسئولیت هیأت مدیره به نسبت بیمه آسانسور دامنه پوشش ریسک وسیع‌تری دارد و بسیاری از حوادث احتمالی و مسئولیت‌های ناشی از آن، از جمله حوادث آسانسور، توسط بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان پوشش داده می‌شود. بنابراین در صورت خریداری بیمه مسئولیت هیأت مدیره دیگر نیازی به خرید بیمه آسانسور نیست.

ذکر این نکته ضروریست که امکان دارد شرایط فوق در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف کمی متفاوت باشد. بنابراین توصیه می‌شود در هنگام خرید بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان و بیمه آسانسور، حتماً شرایط خصوصی و عمومی هر دو بیمه‌نامه را بررسی نمایید.

نکته بسیار مهم: عموماً پوشش‌های « حداکثر تعهد بیمه گر جهت غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت اعتبار بیمه نامه » و « حداکثر تعهد بیمه گر برای جبران خسارت مالی در طول مدت اعتبار بیمه نامه » در بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان مقدار محدودی دارد. بنابراین امکان دارد در حوادث آسانسور بیمه مسئولیت هیأت مدیره با توجه به ظرفیت آسانسور، پوشش کافی نداشته باشد. برای فهم بهتر مطلب به مثال زیر توجه کنید:

مثال: پوشش « حداکثر تعهد بیمه گر جهت غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت اعتبار بیمه نامه » در بیمه مسئولیت هیأت مدیره یک ساختمان، 5 برابر دیه ماه حرام (در سال 98 معادل یک میلیارد و 800میلیون تومان) می‌باشد. این ساختمان دو آسانسور دارد. ظرفیت هرکدام از آسانسورها 6 نفر است که مجموع ظرفیت برای هر دو آسانسور 12 نفر می‌باشد. بنابراین برای پوشش کامل ریسک مربوط به حوادث آسانسور به مبلغی معادل 12 برابر دیه ماه حرام نیاز است. این در حالیست که بیمه مسئولیت هیأت مدیره فقط تا 5 برابر دیه ماه حرام را پوشش می‌دهد. در اینجا در صورت امکان یا باید بیمه مسئولیت هیأت مدیره را ارتقاء داد، یا باید بیمه آسانسور با پوشش « حداکثر تعهد بیمه گر جهت غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت اعتبار بیمه نامه » معادل 12 برابر دیه ماه حرام تهیه نمود. این مثال را می‌توان به پوشش « حداکثر تعهد بیمه گر برای جبران خسارت مالی در طول مدت اعتبار بیمه نامه » در بیمه آسانسور نیز تعمیم داد.

بنابراین اگر قصد تهیه بیمه آسانسور را ندارید و می‌خواهید کلیه ریسک‌ها را تنها با بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان پوشش دهید، حتماً در هنگام خرید بیمه نامه به نکته فوق توجه فرمایید.

افزودن دیدگاه