بیمه مسئولیت فنی مدیران مراکز آموزشی

بیمه مسئولیت فنی مدیران مراکز آموزشی

در این مقاله، به طور مفصل به بررسی بیمه مسئولیت فنی مدیران مراکز آموزشی پرداخته شده و به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود:

  • در مراکز آموزشی چه خسارت‌هایی ممکن است به شرکت‌کنندگان(دانش‌آموز، دانشجو و …) وارد شود؟
  • بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چیست؟
  • تعهدات در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چگونه ارائه می‌شوند؟
  • منظور از پوشش‌های تکمیلی یا کلوزها در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چیست؟
  • خسارت‌های غیر قابل پرداخت در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی کدامند؟
  • قیمت بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چقدر است؟

– استفاده از سیستم گرمایشی غیر استاندارد سبب بروز آتش‌سوزی در کلاس درس مدرسه شد. بر اثر این حادثه، پنج نفر از دانش‌آموزان دچار سوختگی شدید شدند. طبق رأی دادگاه، مدیر مدرسه محکوم به پرداخت دیه شد.

– به دلیل فرسودگی تجهیزات کارگاهی، یکی از دانشجوها دچار برق‌گرفتگی شده و فوت می‌کند. بر اساس رأی مراجع قضائی، مقصر اصلی حادثه رئیس دانشگاه است و باید دیه فوت دانشجو را پرداخت نماید.

– یکی از دانش‌آموزان در حین بازی تنیس روی میز و به دلیل استاندارد نبودن کف‌پوش اتاق ورزش، تعادل خود را از دست داده و محکم به زمین می‌خورد. بر اثر این حادثه، کتف چپ دانش‌آموز دچار شکستگی شده و در نهایت مدیر مدرسه محکوم به پرداخت دیه و هزینه درمان دانش‌آموز می‌شود.

– و …

تعامل با تعداد زیادی از افراد با فرهنگ‌ها و خصوصیات متفاوت که در یک محل برای هدف مشترکی جمع شده‌اند، نیاز به تدابیر هوشمندانه دارد. از سوی دیگر، انجام فعالیت‌های آموزشی با کم‌ترین امکانات، کار بسیار دشواری است. بنابراین مدیران مراکز آموزشی، باید مهارت و هوشمندی بالایی داشته باشند. در کنار همه این مسائل، مدیر وظیفه دارد که محیطی ایمن را برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی فراهم آورد. اگر شرکت‌کنندگان دچار حادثه شوند، یقیناً یکی از افرادی که باید پاسخگو باشد مدیر مرکز آموزشی است. در اینجا دو سوال مهم مطرح می‌شود:

  1. آیا مدیر مرکز آموزشی می‌تواند از بروز کلیه حوادث ناگوار برای شرکت‌کنندگان جلوگیری کند؟
  2. در هنگام بروز حوادث، مدیر چگونه می‌تواند خسارت وارد شده (پرداخت هزینه درمان مصدوم و دیه فوت یا نقص عضو) را جبران نماید؟

در صنعت بیمه برای جبران خسارات جانی وارد شده به شرکت‌کنندگان(دانش‌آموز، دانشجو و …) مراکز آموزشی، بیمه‌نامه‌ای به نام ” بیمه مسئولیت فنی مدیران مراکز آموزشی ” یا به طور خلاصه ” بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی ” وجود دارد که مخصوص این شرایط طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی جبران این قبیل خسارات به وسیله بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی بپردازیم.

بیمه مسئولیت مدنی مدرسه1- در مراکز آموزشی چه خسارت‌هایی ممکن است به شرکت‌کنندگان وارد شود؟

بر اساس مثال‌های ذکر شده در ابتدای این مقاله، کلیه خسارت‌های جانی وارد شده به شرکت‌کنندگان (دانش‌آموز، دانشجو و …) مراکز آموزشی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  1. هزینه‌های پزشکی برای درمان مصدومین حادثه
  2. دیه فوت
  3. دیه نقص عضو

2- بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چیست؟

موضوع بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی به شرح زیر است:

” چنانچه در نتيجه قصور و يا اهمال غيرعمدي بيمه‌گذار (مدیر مرکز آموزشی)، خسارت جاني به شرکت‌کنندگان (دانش‌آموز، دانشجو و …) مراکز آموزشی وارد آيد و بيمه‌گذار بر اساس رأي مراجع ذیصلاح مسئول جبران خسارت شناخته شود، بيمه‌گر پس از احراز مسئوليت بيمه‌گذار حداكثر تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود.”

نکته 1: بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی برای تمامی مدیران مدارس (دولتی یا غیر انتفاعی)، مدیران مراکز آموزش زبان، مدیران دانشگاه‌ها، مدیران مراکز آموزش کامپیوتر، مدیران مراکز آموزش موسیقی و غیره کاربرد دارد.

نکته 2:­ بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی فقط خسارات جانی وارد شده به شرکت‌کنندگان را پوشش می‌دهد و پوششی برای خسارات مالی ندارد.

نکته 3: بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی خسارات ناشی از هر آموزش‌های عملی و نیز آموزش‌های تئوری را جبران می‌کند. البته نرخ حق بیمه در دو حالت تئوری و عملی متفاوت است.

3- تعهدات در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چگونه ارائه می‌شوند؟

همان‌طور که در بخش اول این مقاله بیان شد، کلیه خسارت‌های وارد شده به شرکت‌کنندگان مراجعه‌کننده به مراکز آموزشی شامل هزینه‌های پزشکی، دیه فوت یا نقص عضو می‌باشند. برای پوشش دادن کلیه این خسارات، پوشش‌های اصلی در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی به شکل زیر ارائه می‌شوند:

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه‌های پزشکی برای هر نفر در هر حادثه:

این عدد بیان‌گر سقف تعهد بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، برای جبران هزینه پزشکی برای یک نفر در یک حادثه می‌باشد. مقدار این پوشش بر اساس درخواست بیمه‌گذار تعیین می‌گردد. از طرفی، عموماً شرکت‌های بیمه برای ارائه این پوشش محدودیت دارند و نمی‌توان مقادیر بسیار بالا را برای آن انتخاب کرد.

برای مثال، فرض کنیم پوشش «هزینه‌های پزشکی برای هر نفر در هر حادثه» در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، 10میلیون تومان تعیین شده است. اگر یکی از شرکت‌کنندگان دچار حادثه شود، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تا سقف 10میلیون تومان هزینه‌های درمانی وی را جبران خواهد کرد.

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر جهت هزینه پزشکی در طول مدت اعتبار بیمه نامه:

این عدد در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، بیان‌کننده سقف تعهدات شرکت بیمه برای پرداخت هزینه‌های درمانی برای خسارات جانی وارد شده به شرکت‌کنندگان است. این عدد در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، حتماً باید مضرب صحیحی از « حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هزینه‌های پزشکی برای هر نفر در هر حادثه » باشد.

برای مثال عدد 40میلیون تومان چهار برابر عدد 10میلیون تومان است. بدین معنا که سقف پرداختی بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی برای جبران هزینه‌های درمانی هر خسارت برای هر نفر 10میلیون تومان است. یعنی از یک هزینه درمانی 25میلیون تومانی برای تنها یک نفر، فقط 10میلیون تومان آن توسط این بیمه مسئولیت مدنی قابل پرداخت است. اما اگر در یک یا چند حادثه در طی مدت اعتبار بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چهار نفر آسیب ببینند، شرکت بیمه تا سقف 10میلیون تومان برای هزینه‌های درمانی هر فرد پرداخت می‌کند. به همین ترتیب این بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی پنج حادثه 8میلیون تومانی، ده حادثه 4میلیون تومانی و … را پوشش می‌دهد.

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر در هر حادثه در ماه‌های عادی:

این قسمت بیان‌گر این است که در ماه‌های عادی (غیر حرام)، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی برای خسارت وارد شده به یک نفر در یک حادثه فقط به اندازه دیه مرد مسلمان در ماه غیر حرام تعهد دارد. در سال 1399 دیه یک مرد مسلمان در ماه عادی 330 میلیون تومان است.

  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر در هر حادثه در ماه‌های حرام:

اگر حادثه‌ای در ماه حرام واقع شود، تعهد بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تا سقف دیه مرد مسلمان در ماه حرام است. در سال 1399 دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام 440 میلیون تومان می‌باشد.

  • حداکثر تعهد جانی بیمه‌گر در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه:

مبلغی که برای این قسمت تعیین می‌شود، سقف تعهدات جانی شرکت بیمه در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی است. یعنی اگر کل خسارت جانی وارد شده از این عدد بیشتر شود، شرکت بیمه فقط تا سقف تعهداتش در این بیمه مسئولیت، الزام به پرداخت خسارت دارد. این عدد در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی باید مضرب صحیحی از دیه مرد مسلمان در ماه حرام باشد. برای مثال عدد 1 میلیارد و 760 میلیون تومان دقیقا چهار برابر عدد 440 میلیون تومان است.

نکته مهم: تا زمانی که سقف تعهدات جانی بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی (برای مثال 1 میلیارد و 320 میلیون تومان) پر نشده باشد، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی خسارت جانی ناشی از هر تعداد حادثه را جبران می‌کند. اما از آن‌جایی که غرامت فوت و نقض عضو برای هر نفر در هر حادثه 440 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین در یک حادثه مبلغی بیشتر از 440 میلیون تومان برای یک نفر پرداخت نمی‌شود. به بیان ساده‌تر، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی می‌تواند سه عدد خسارت 440 میلیون تومانی، ده عدد خسارت 132میلیون تومانی، بیست عدد خسارت 66 میلیون تومانی و … را جبران ‌نماید. اما بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی نمی‌تواند به صورت یک‌جا برای یک نفر در یک حادثه خسارت  500 میلیون تومانی را جبران کند.

مقدار مناسب برای هر کدام از پوشش‌های اصلی در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، باید با دقت انتخاب شود. زیرا افزایش بیش از حد آن باعث بالا رفتن حق بیمه و کاهش آن، باعث عدم پوشش کافی بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی برای جبران خسارت خواهد شد.

تعهدات در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی4- منظور از پوشش‌های تکمیلی یا کلوزها در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چیست؟

برخی از شرکت‌های بیمه در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، علاوه بر تعهدات پایه (تعهدات ذکر شده در بخش سوم همین مقاله)، تعدادی پوشش تکمیلی نیز ارائه می‌کنند. این پوشش‌های تکمیلی را می‌توان با پرداخت حق بیمه اضافی به بیمه‌نامه اضافه کرد و به این ترتیب دامنه پوشش‌دهی بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی را گسترش داد. برخی از متداول‌ترین این پوشش‌ها عبارت اند از:

  • پوشش مسئولیت کارکنان مدارس در قبال دانش‌آموزان
  • پوشش تور‌های یک روزه در محدوده کشور جمهوری اسلامی ایران
  • پوشش خوابگاه‌های دانشجویی تحت نظارت دانشگاه
  • پوشش پرداخت خسارت بدون رأی دادگاه
  • پوشش پرداخت خسارت هزينه‌هاي پزشكي بدون اعمال تعرفه
  • پوشش مابه‌التفاوت افزايش ديات تا يك سال از تاريخ انقضاء بيمه‌نامه
  • پوشش حذف فرانشيز هزينه‌هاي پزشكي

5- خسارت‌های غیر قابل پرداخت در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی کدامند؟

بر اساس ماده 2 شرایط عمومی بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی، خسارت‌هایی وجود دارند که تحت پوشش این بیمه مسئولیت مدنی قرار نمی‌گیرند:

  1. خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه‌گذار
  2. خسارت ناشی از انفجار هسته‌ای وتشعشات رادیواکتیو
  3. خسارت ناشی از جنگ و انقلاب وشورش و اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل
  4. خسارت ناشی از تخلف از قوانین و نظامات دولتی
  5. عدم رعایت تعهدات مندرج در ماده سوم قرارداد

سوال 1: آیا خسارت جانی وارد شده در اثر حوادث کار به پرسنل مرکز آموزشی (استاد، معلم، معاون، ناظم، حسابدار، سرایدار و …) نیز توسط بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی پوشش دارد؟

خیر، این قبیل خسارات توسط بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تحت پوشش نیست و این بیمه مسئولیت مدنی فقط خسارت وارد شده به دانش‌آموزان، دانشجویان و … را پوشش می‌دهد.

سوال 2: برای پوشش دادن خسارت وارد شده به پرسنل و کارکنان مرکز آموزشی چه باید کرد؟

برای جبران خسارات جانی (هزینه درمان، دیه فوت یا نقص عضو) وارد شده به کارکنان مرکز آموزشی باید از بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان استفاده نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان می‌توانید از ویدئوها و مقالات موجود در سایت رهیاب بیمه و نیز از پکیج آموزشی صفر تا صد بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان در صد دقیقه استفاده کنید.

6- قیمت بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی چقدر است؟

عوامل زیر در تعین حق بیمه (قیمت) بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تأثیرگذارند:

مدت بیمه‌نامه

  • میزان تعهدات جانی (قسمت سوم همین مقاله)
  • سابقه عدم خسارت (تخفیف بابت عدم خسارت)
  • ظرفیت مرکز آموزشی (مجموع ظرفیت کلاس‌ها)
  • نوع آموزش (تئوری یا عملی)

افزودن دیدگاه