بیمه بدنه

بیمه بدنه: دانستنی‌های کاربردی بیمه بدنه – قسمت دوم

در مقاله قبلی گفتیم که بیمه بدنه خودرو در تصادفات رانندگی برای جبران خسارت خودروی مقصرِ حادثه کاربرد دارد. همچنین بیان شد که خسارت‌ها در بیمه بدنه، در کشور ایران، به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. اولین و مهم‌ترین دسته، خسارت‌هایی هستند که به صورت پایه توسط بیمه بدنه قابل جبران هستند. دسته دوم خسارت‌هایی هستند که به صورت پایه قابل جبران نیستند، اما با پرداخت مبلغ اضافی در هنگام خرید بیمه بدنه می‌توان این خسارت‌ها را هم تحت پوشش قرار داد؛ و دسته سوم خسارت‌هایی هستند که توسط بیمه بدنه خودرو در هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه‌ای در کشور ایران مطلقاً پوشش داده نشده و قابل جبران نیستند.

در ادامه، به بررسی دسته اول از خسارت‌ها در بیمه بدنه پرداختیم و سه مورد از مواردی که بیمه بدنه به صورت پایه پوشش می‌دهد(جبران خسارت برخورد با اجسام ثابت و متحرک در بیمه بدنه، جبران خسارت واژگونی خودرو در بیمه بدنه، جبران خسارت برخورد اجزای خودرو به خودش در بیمه بدنه) را بیان کردیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی سایر پوشش‌های پایه در بیمه بدنه خودرو بپردازیم.

آتش‌سوزی خودرو و بیمه بدنه

آتش‌سوزی خودرو اغلب به دلیل نقص فنی و بی‌توجهی به نکات ایمنی رخ می‌دهد. خسارت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار خودرو به صورت پایه توسط بیمه بدنه خودرو پوشش داده می‌شود.

سرقت خودرو و بیمه بدنه

یکی دیگر از پوشش‌های پایه در بیمه بدنه، جبران خسارت ناشی از سرقت خودرو است. تقابل بیمه بدنه و سرقت خودرو از سه جنبه قابل بررسی است:

  • جبران خسارتی که بر اثر شروع به دزدی به وسیله نقلیه وارد می‌شود: مثلاً سارق برای دزدیدن ماشین، شیشه را شکسته و یا به قفل درب آسیب می‌زند. اما پس از فعال شدن دزدگیر خودرو، متواری می‌شود. در اینجا به شیشه و قفل درب بر اثر شروع به دزدی خسارت وارد شده است.
  • جبران خسارتی که بر اثر عمل دزدی به وسیله نقلیه وارد می‌شود: مثلاً سارق بعد از دزدیدن ماشین، آن‌را به جایی امن منتقل می‌کند و قطعات ارزشمند خودرو را برای فروش جدا می‌کند. در نهایت ماشین را به همان حال رها می‌کند. در اینجا خسارت زیادی بر اثر عمل دزدی به ماشین وارد شده است که بعد از پیدا شدن آن مستلزم هزینه بسیاری برای جبران خسارت وارده است.
  • سرقت کلی خودرو: در این حالت ماشین کلاً به سرقت می‌رود و هیچ وقت پیدا نمی‌شود.

خسارت مالی ناشی از هر سه مورد ذکر شده توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران است.

بیمه بدنه

نجات و انتقال خودروی تصادفی

تصور کنید ماشینی در حال حرکت در جاده کوهستانی است که بر اثر یک سانحه رانندگی  به ته دره سقوط می‌کند. در اینجا به بررسی این سانحه از منظر بیمه بدنه خواهیم پرداخت:

اولین و مهم‌ترین خسارت در این سانحه، خسارتِ کلّی است که به بدنه ماشین وارد شده و بدون شک تمام خسارتِ وارده توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران است.

اما برخی از هزینه‌ها هستند که راجع به پرداخت و یا عدم پرداخت آن‌ها ابهام وجود دارد. مثل هزینه بیرون کشیدن خودرو از ته دره، هزینه جرثقیل و انتقال خودرو به محل مناسب برای تعمیر. همچنین احتمال دارد حینِ این جابه‌جایی خسارت بیشتری به خودرو وارد شود.

کلیه این هزینه‌ها از محل بیمه بدنه قابل پرداخت است. اما یک نکته بسیار مهم جود دارد؛ در این قبیل موارد، حداکثر تا 20% کل خسارت وارده، توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود. یعنی اگر هزینه تعمیرات، صافکاری، نقاشی و لوازم یدکی خودرویی که ته دره افتاده، 10میلیون تومان بشود، شرکت بیمه علاوه بر آن 10میلیون تومان، حداکثر 2میلیون تومان برای هزینه بیرون کشیدن خودرو و انتقال آن به تعمیرگاه پرداخت خواهد کرد.

بیمه بدنه

خسارت باطری و لاستیک‌ها

آخرین موردی که بیمه بدنه خودرو به صورت پایه آن را پوشش می‌دهد، خسارت وارد شده به باطری و لاستیک‌های خودرو است. این خسارت می‌تواند بر اثر برخورد با اجسام ثابت و متحرک، واژگونی خودرو، آتش‌سوزی، انفجار و سرقت باشد.

نکته مهم در این مورد این است که خسارت وارده به باطری و لاستیک‌ها فقط تا 50% قیمت نوی آن توسط شرکت بیمه قابل پرداخت است. یعنی اگر باطری و لاستیک‌های ماشین کاملا نو بوده باشد، باز هم خسارت وارد شده به آن‌ها فقط تا 50% قیمت نو قابل پرداخت است. البته این موضوع عجیبی نیست. اگر تجربه تعویض لاستیک ماشین را در بازار داشته باشید حتماً مشاهده کردید که حتی اگر خودروی شما صفر کیلومتر هم باشد باز هم لاستیک‌های قبلی را با کمترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.

افزودن دیدگاه