بیمه بدنه: دانستنی‌های کاربردی بیمه بدنه – قسمت اول

در تصادفات رانندگی، مقصر حادثه باید خسارت جانی و مالی وارد شده به سایر افراد را جبران کند. جبران این خسارت‌ها(جانی و مالی) از محل بیمه نامه شخص ثالثِ مقصر حادثه قابل جبران می‌باشد. اما سوال مهم اینجاست، خسارتی که بر اثر این حادثه به خودروی مقصر وارد شده است چگونه باید جبران شود؟ همچنین ممکن است خودرو بر اثر حوادثی نظیر واژگونی، برخورد با اجسام ثابت مانند درب پارکینگ، آتش سوزی و مواردی از این دست آسیب ببیند. در چنین مواردی راه حل چیست؟ جبران خسارت ناشی از چنین حوادثی بر عهده بیمه بدنه خودرو می‌باشد. به طور کلی در ارتباط با بیمه بدنه، خسارت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • اولین و مهم‌ترین دسته، خسارت‌هایی هستند که در کشور ایران به صورت پایه توسط بیمه بدنه قابل جبران هستند. با خرید بیمه بدنه از هرکدام از شرکت‌های بیمه‌گر می‌توان به صورت پایه این خسارات را تحت پوشش قرار داد. این‌گونه خسارت‌ها در این مقاله بررسی می‌شوند
  • دسته دوم خسارت‌هایی هستند که به صورت پایه توسط بیمه بدنه قابل جبران نیستند، اما با پرداخت مبلغ اضافی در هنگام خرید بیمه بدنه می‌توان این خسارت‌ها را هم تحت پوشش قرار داد. در مقالات بعدی به طور مفصل به این بخش خواهیم پرداخت.
  • دسته سوم خسارت‌هایی هستند که مطلقاً توسط هیچ شرکت بیمه‌ای در کشور ایران پوشش داده نشده و قابل جبران نیستند. در مقالات بعدی درباره این بخش صحبت خواهیم کرد.

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که بیمه بدنه خودرو فقط خسارت‌های مالی وارد شده به خودرو را پوشش می‌دهد و هیچ گونه پوششی برای خسارت‌های جانی ندارد.

جبران خسارت برخورد با اجسام ثابت و متحرک در بیمه بدنه

تصور کنید که در حال رانندگی در جاده‌های خارج از شهر هستید. جاده بسیار خلوت و هموار است و شما در کمال آرامش، رانندگی می‌کنید. ناگهان حیوانی درون جاده می‌پرد. این اتفاق چنان با سرعت می‌افتد که کنترل شرایط از دست شما خارج شده و خودروی شما با آن حیوان برخورد کرده و خودرو آسیب شدیدی می‌بیند.

صحنه دیگری را تصور کنید که به علت سردی هوا شیشه‌های خودروی شما بخار کرده و دید کافی ندارید. همچنین در موقعیتی قرار دارید که برای پارک کردن خودروی خود مجبور به استفاده از دنده عقب هستید. تیر چراغ برقی پشت خودروی شما بوده است که به دلیل نبود دید کافی، محکم به آن برخورد می‌کنید و خودروی شما آسیب می‌بیند.

هردو مورد ذکر شده از جمله خسارت‌هایی هستند که بیمه بدنه به صورت پایه برای آن‌ها پوشش دارد. در اصل بیمه بدنه خسارت برخورد با اجسام متحرک(مثل حیوانات ولگرد، گله گوسفندان، سنگی که از بالای کوه سقوط می‌کند و …) و ثابت(مثل درب پارکینگ، گاردریل، درخت، دیوار و …) را جبران می­کند.

بیمه بدنه

جبران خسارت واژگونی خودرو در بیمه بدنه

واژگونی خودرو از جمله حوادثی است که باعث خسارات بسیار زیاد و شاید جبران ناپذیری بشود. یکی دیگر از مهم‌ترین خسارت‌هایی که بیمه بدنه به صورت پایه پوشش می‌دهد جبران خسارت‌های مالی ناشی از واژگونی و سقوط خودرو از ارتفاع( مانند سقوط در درّه و یا سقوط از سایر مکان‌های مرتفع) می‌باشد.

ذکر این نکته ضروریست که بیمه بدنه فقط خسارت‌های مالی وارد شده به خودرو را جبران می‌کند و خسارت‌های جانی وارد شده به سرنشینان خودرو از محل بیمه شخص ثالث قابل جبران می‌باشد.

بیمه بدنه

جبران خسارت برخورد اجزای خودرو به خودش در بیمه بدنه

چند سال پیش دو خودروساز کره‌ای کیا و هیوندای به طور هم‌زمان فراخوان بازبینی برای بیش از 300هزار خودروی معیوب را دادند. مشکل ذکر شده از طرف تولید کننده برای این محصولات، قفل کاپوت موتور بود؛ در برخی موارد مشاهده شده بود که در حین حرکت، قفل درب موتور ناگهان باز شده، ایجاد خطر کرده و باعث بروز خسارت زیادی شده است.

در بیمه بدنه پوششی با این مضمون وجود دارد: اگر در حین حرکت خودرو، اجزای آن با خودش برخورد و باعث ایجاد خسارت بشود، این خسارت توسط بیمه بدنه خودرو قابل جبران می‌باشد.

مطالبی که در این مقاله مطرح شد، از جمله خسارت‌هایی هستند که به صورت پایه در تمام بیمه‌های بدنه پوشش داده شده‌اند. ادامه این مبحث و همچنین سایر انواع پوشش‌های بیمه بدنه خودرو، در مقالات آتی بررسی خواهند شد.

افزودن دیدگاه